چکیده:
این پژوهش با هدف «بررسی تاثیر تیپهای شخصیتی معلمان در مدریت استرس دانشآموزان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی1401-1400» انجام شده است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن معلمان و دانشآموزان مداس شهرستان سقز میباشد که تعداد 301 نفر معلم و 346 نفر دانشآموزان بصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. برای بررسی هدف تحقیق فرضیههایی طرح گردید و برای بررسی فرضیههای پرسشنامههایی حول محور آنها (پرسشنامه تیپ شخصیتی معلمان، پرسشنامه مدیریت استرس دانشآموزان) تهیه و تدوین و در بین نمونه آماری توزیع گشت. دادههای حاصل از پرسشنامه پس از تلخیص بوسیله آزمون رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گشت. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که تیپ شخصیتی معلمان بر مدیریت استرس دانشآموزان تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که تیپ شخصیتی معلمان بر مدیریت استرس دانشآموزان تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
فلذا در پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر تیپهای شخصیتی معلمان در مدیریت استرس دانشآموزان ابتدایی شهرستان سقز هستیم.
هدف این تحقیق بررسی تاثیر متغیرهای روانی اجتماعی از جمله افسردگی و شخصیت بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به هموفیلی شدید بوده است.
یافته های این تحقیق که از 46 بیمار مبتلا به هموفیلی بدست آمده نشان داد بعد سازگاری ویژگی های شخصیت با بعد سلامت جسمانی همبستگی مثبت و معناداری را دارد، بعد آزاد اندیشی (انعطاف پذیری) با بعد روانی و اجتماعی کیفیت زندگی رابطه و همبستگی مثبتی دارد.
فرضیهها 1- تیپهای شخصیتی معلمان در مدیریت استرس دانشآموزان ابتدایی شهرستان سقز در سال 1401-1400 تاثیر دارد؟ (به تصویر صفحه رجوع شود) در بررسی فرضیه فوق از آزمونهای رگرسیون خطی استفاده شده است که خروجی حاصل به صورت جدول 2 و 3 میباشد.
پس تیپ شخصیتی معلمان بر مدیریت استرس دانشآموزان تاثیر معنیداری دارد.
3- تیپ شخصیتی درونگرا معلمان در مدیریت استرس دانشآموزان ابتدایی شهرستان سقز در سال 1401-1400 تاثیر دارد.
در نتیجه تیپ شخصیتی درونگرا بر مدیریت استرس دانشآموزان تاثیر مثبت دارد.
پس تیپ شخصیتی درونگرا بر مدیریت استرس دانشآموزان تاثیر معنیداری دارد.
نتایج این پژوهش نشان داد که تیپ شخصیتی معلمان بر مدیریت استرس دانشآموزان تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
Love, sex roles and psychological health.
). Sex, love, and Psychology: Sexual health, Vol, I.