چکیده:
زمینه و هدف: با شیوع ویروس کرونا و شروع آموزش مجازی در مدارس آموزش و پرورش در2 سال گذشته، مزایا و معایب خاص خود را به همراه داشته است. فرا مکان و فرازمان بودن اینترنت و در دسترس بودن آن در اختیار دانش آموزان، موجب شکلگیری شیوه جدیدی از تعاملات اجتماعی نسبت به گذشته شده و ارتباط مستقیمی با مقوله های امنیتی و اخلاقی آنان پیدا نموده است. تحقیق حاضر با هدف آسیب شناسی اخلاقی دانش آموزان مدارس متوسطه دوم انجام شده است.
روش تحقیق: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش کیفی، با مطالعه تحلیل مضمون به مطالعه پدیده موردنظر پرداختهشده و با مصاحبه از دبیران و دانش آموزان سطوح متوسطه اول در سطح تهران، خبرگان اخلاقی پاوا، فتا پاوا که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته اطلاعات جمعآوری گردیده، تحلیل دادهها مذکور در قالب کدگذاری متداول (باز، محوری و انتخابی). انجامشده است.
نتایج و یافته ها: یافته ها نشان می دهد بین حضور در آموزش مجازی با آسیب هایی مانند بلوغ زودرس، افزایش روابط نامتعارف جنسی، کاهش روابط دانشآموز با خانواده، کاهش سازگاری با محیط و جامعه، کاهش اعتقادات مذهبی، انزوای اجتماعی، افت تحصیلی دانشآموز، کاهش سلامت روحی و روانی دانشآموز، پرخاشگری رابطه وجود دارد مهمترین راهکارهای این حوزه نیز آگاهسازی دانش آموزان و والدین از آسیبها، استفاده از متخصصان داخلی در تولید سامانههای بومی، استفاده از اینترنت ملی، برنامهریزی برای ایجاد فراغت سالم دانش آموزان، فرهنگسازی برای نحوه استفاده از محیط مجازی، افزایش سواد رسانه ای، فرهنگ سازی ، ایجاد محتوای تولیدشده مبتنی بر فرهنگ و اعتقادات دینی پیرامون افراد و موضوعات اجتماعی و اخلاقی و... احصاء گردیده است.
Background and purpose: With the spread of the corona virus and the start of virtual education in education schools in the last 2 years, it has brought its own advantages and disadvantages. The trans-space and trans-temporal nature of the Internet and its availability to students has led to the formation of a new way of social interaction compared to the past and has a direct relationship with their security and moral categories. The present research was conducted with the aim of moral pathology of secondary school students. Research method: The research method used in this qualitative research is to study the desired phenomenon by studying thematic analysis and by interviewing the teachers and students of the first secondary level in Tehran, the ethical experts of Pawa, Fata Pawa, who were selected by the purposeful sampling method and from Information was collected through semi-structured interviews, the aforementioned data were analyzed in the form of common coding (open, central and selective). done. Results and findings: The findings show that there is a correlation between attending virtual education with harms such as premature puberty, increasing unconventional sexual relationships, decreasing student relationships with family, decreasing adaptation to the environment and society, decreasing religious beliefs, social isolation, and student academic failure. The most important solutions in this field are informing students and parents about injuries, using local experts in the production of indigenous systems, using the national internet, planning to create healthy free time for students, creating a culture for how Using the virtual environment, increasing media literacy, creating culture, creating content based on culture and religious beliefs about people and social and moral issues, etc. have been counted.
خلاصه ماشینی:
بررسي و تحليل آسيب هاي اخلاقي ناشي از آموزش مجازي در بين دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر تهران ايمان محکم کار١، فرزاد اديبان ٢، ربابه طبري ٣ چکيده زمينه و هدف : با شيوع ويروس کرونا و شروع آموزش مجازي در مدارس آموزش و پرورش در٢ سال گذشته ، مزايا و معايب خاص خود را به همراه داشته است .
نتايج و يافته ها: يافته ها نشان مي دهد بين حضور در آموزش مجازي با آسيب هايي مانند بلوغ زودرس ، افزايش روابط نامتعارف جنسي، کاهش روابط دانش آموز با خانواده ، کاهش سازگاري با محيط و جامعه ، کاهش اعتقادات مذهبي، انزواي اجتماعي، افت تحصيلي دانش آموز، کاهش سلامت روحي و رواني دانش آموز، پرخاشگري رابطه وجود دارد مهم ترين راهکارهاي اين حوزه نيز آگاه سازي دانش آموزان و والدين از آسيب ها، استفاده از متخصصان داخلي در توليد سامانه هاي بومي، استفاده از اينترنت ملي، برنامه ريزي براي ايجاد فراغت سالم دانش آموزان ، فرهنگ سازي براي نحوه استفاده از محيط مجازي، افزايش سواد رسانه اي، فرهنگ سازي ، ايجاد محتواي توليدشده مبتني بر فرهنگ و اعتقادات ديني پيرامون افراد و موضوعات اجتماعي و اخلاقي و...
از نظر مصاحبه شوندگان به دليل اينکه در مدتي که که دانش آموزان شروع به آموزش مجازي نمودند ، به دليل عدم توجه به مسائل فرهنگي – تفريحي،کاهش فعاليت هاي فيزيکي،انزواي اجتماعي دانش آموزان و گوشه گيري بودن باعث گرديده که با توجه به وجود هويت کاذب در محيط هاي مجازي، بستر سازي که توسط باند هاي فساد و فحشا براي تبادلات مطالب غير اخلاقي و نيز جذاب نمودن برنامه هاي غير اخلاقي که براي اين قشر از جامعه دارند با آسيب هاي فراوان روبرو شده است .