چکیده:
در مقاله پیش رو، به بررسی انگاره تحریف کتب مقدس مسیحیان و یهودیان
پرداخته شده است. اهمیت این مطلب از آن جهت است که بهاءالله در آثار خود
به این نکته اشاره کرده که کتب آسمانی همه از تحریف مصون هستند و هیچ
تغییر و تبدیلی در آ نها راه ندارد. در این نوشتار این ادعا را بررسی کرده ایم. این گونه
استدلال شده است که درصورت یکه همه کتا بهای آسمانی مصون از تحریف
باشند، نباید هیچ تعارضی میان این متون مقدس وجود داشته باشد، چراکه
همه از یک منبع صادر شده اند، اما این تعارض ها وجود دارند و درنتیجه
نم یشود قائل به مصونیت از تحریف برای تمام کتب آسمانی بود. همچنین
آیاتی از قرآن را که دلالت بر تحریف دارند بررسی کرد هایم. درنهایت این مقاله نشان
م یدهد که ادعای بهاءالله مقرون به صحت نیست.
هذه المقاله التی بین اید کیم ، تناولت بالدراسه موضوع تحریف الکتب المقدسه للمسیحیین
والیهود. وتتضح اهمیه هذا الموضوع لجهه ان بهاءالله اشار فی کتاباته الی هذه الملحوظه وهی
ان الکتب السماویه کلهامصانه من التحریف ،وانه لا یمکن لای تغییر وتبدیل ان یطرا علیها. وقد
قمنا فی هذه المقاله بدراسه تلک المزاعم التی اطلقها بهاء الله. وکان ردنا علی تلک المزاعم بانه اذا
کانت کل تلک الکتب السماویه مصانه من التحریف فینبغی ان لا کیون هنالک ای تناقض بین
النصوص المقدسه فی تلک الکتب،لانها جمیعا صدرت من مصدر واحد، لکن تلک التناقضات
موجوده وبالتالی لا یمکن الزعم بان الکتب السماویه کافه مصانه من التحریف. وقد اشرنا الی
ایات من القران الکریم تدلل علی وجود تحریف فی تلک الکتب. واثبتنا فی نهایه هذه المقاله ان
مزاعم بهاءالله لم تثبت صحتها.
In the following article, the concept of distortion of Christian and Jewish scriptures has
been investigated. The importance of this matter is because Baha’u’llah has pointed out
in his works that the holy books are all immune to distortion and no change is possible in
them. In this article, we have examined this claim. It has been argued that if all the Holy
Books are immune from distortion, then there should not be any conflict between these
holy texts, because they all came from the same source, but these conflicts exist and as a
result, it is not considered immunity from distortion for all the holy books. We have also
examined the verses of the Qur’an that indicate distortion. Finally, this article shows that
Baha’u’llah’s claim is not true.
خلاصه ماشینی:
اهمیت این مطلب از آن جهت است که بهاءالله در آثار خود به این نکته اشاره کرده که کتب آسمانی همه از تحریف مصون هستند و هیچ تغییر و تبدیلی در آنها راه ندارد.
اینگونه استدلال شده است که درصورتیکه همه کتابهای آسمانی مصون از تحریف باشند، نباید هیچ تعارضی میان این متون مقدس وجود داشته باشد، چراکه همه از یک منبع صادر شدهاند، اما این تعارضها وجود دارند و درنتیجه نمیشود قائل به مصونیت از تحریف برای تمام کتب آسمانی بود.
آیا لفظ تورات که در قرآن به کار رفته، اشاره به همین تورات امروزی است که در دست یهود و نصاری است؟ آیا آنچه در زمان نزول آیات قرآن بر پیامبر در دستان یهودیان بوده، همان تورات امروزی است؟ و درنهایت منظور بهاءالله از تورات چیست؟ همه این سؤالات درباره انجیل نیز مطرح است.
در این آیه نیز عبارت اطلاق دارد و دلیلی برای تقیید آن به تحریف لفظی در دست نداریم، چراکه «تحریف کلام از موضع» میتواند دلالت بر تحریف معنوی داشته باشد و حتی میشود ادعا کرد که آیه ظاهر در تحریف معنوی است.
در روایت لوقا، یکی از این دو دزد از مسیح درخواست میکند که وی را برهاند اما دیگری به وی نهیب میزند که عیسی گناهی مرتکب نشده و از عیسی میخواهد هنگامی که به ملکوت میرود او را نیز یاد کند: «و یکی از آن دو خطاکارِ مصلوب بر وی کفر گفت که، اگر تو مسیح هستی خود را و ما را برهان امّا آن دیگری جواب داده، او را نهیب کرد و گفت، مگر تو از خدا نمیترسی؟ چون که تو نیز زیر همین حکمی و امّا ما به انصاف، چون که جزای اعمال خود را یافتهایم، لیکن این شخص هیچ کار بیجا نکرده است.