چکیده:
راه، بهمثابهٔ یکی از دستاوردهای مهم بشر، نیازهای او را تأمین میکند و نمود روند تکامل فرهنگ ارتباطات است. انسان همواره، با طراحی محیط پیرامون خویش و مداخله در طبیعت، محیطی متمایز برای خود ساخته است. این نوع طراحی و مداخله در طبیعت از ویژگیهای متمایز تمدن بشری است. اما در تجربهٔ شکلگیری فضاهای شهری امروز بشر بهحدی از مداخله در محیط رسیده که خود گاهی توان تحمل آن را ندارد و برای بازجستن احساس آرامش خود گاهی به طبیعت پناه میبرد. فضاهای تحت پوشش راهها دستکمی از فضاهای سکونت شهری و روستایی ندارند و نیازمند برنامهریزی، مدیریت و طراحی دقیق هستند. تغییر و تحولات سالهای اخیر، در زمینهٔ تجربیات راهسازی، تکرار مدل مواجههٔ بشر با همان فضاهای شهری را نشان میدهد. علوم مهندسی با کمک فنّاوری در طبیعت مداخله کرده و کمتر توجهی به آن داشته است، درحالیکه راه نیز فضایی برای زیست بشر است. راه گاهی مقصد شده و همچون خط رابط مبدأ و مقصد در بیشتر مواقع ساعاتی را پذیرای انسانها است. این پژوهش، برپایهٔ مشاهدات میدانی و با استناد به منابع کتابخانهای و تحلیل مدارک، درپی اثبات این فرضیهٔ است که سیاستگذاری در حوزهٔ راه نیازمند تأمل بیشتر متخصصان مربوطه است و باید به موضوع مطالعهٔ مشترک سایر علوم غیر از علوم مهندسی و ازجمله دانش معماری منظر بپردازد. مطالعهٔ راه، با رویکرد منظر، همراه با نگاهی جامعتر، بر تقویت رابطهٔ راه با محیط طبیعی آن تأکید دارد. توجه بیشتر به زمینههای طبیعی بستر راه، علاوه بر ارتقای کیفیت مسیر، موجب تقویت شرایط ایمنی سفر نیز خواهد شد.
Road, as one of the important achievements of humankind, meets humans’ needs and shows the evaluation process of communication culture. Humans have always created a distinct environment by designing their surroundings and intervening the nature. This type of design and intervention in nature is one of the distinctive features of human civilization. But in the experience of the formation of urban spaces, today, humankind has reached a point of interference in the environment that sometimes he cannot tolerate; and sometimes seek refuge in nature to regain his sense of peace. The spaces covered by the roads are important as the urban and rural living spaces and require careful planning, management, and design. Engineering sciences intervene in nature by using technologies and paying less attention. This is despite the fact that the road is also a space for human life. Sometimes it becomes the destination and is the connecting line between origin and destination; it also welcomes people for hours. Based on field observations, library resources, and document analysis, this research proves that the road phenomenon requires more experts' reflection and should be the subject of a joint study with other sciences other than engineering sciences, including the knowledge of landscape architecture. Studying the road with a landscape approach and a more comprehensive view emphasizes strengthening the relationship between the road and its natural environment. Paying more attention to the natural areas of the road substrate, in addition to improving the quality of the road, will also strengthen travel safety conditions.