چکیده:
بررسی اشعار حسین بن ضحاک از منظر نوآوری در مقدمه قصیده، که همزمان با آغاز نواندیشی در نظام فکری و فرهنگی سنن عربی بود، در نزد او حالتی از تحول و دگرگونی و هوشیاری نسبت به واقعیت جدید بود. حسین بن ضحاک از جمله شاعرانی بود که تحت تأثیر فرهنگهای گوناگون، و از جمله فرهنگ ایرانی، از اسلوب و تعابیر جدیدی استفاده کرد تا بتواند اشعارش را متناسب با تحول نوین همگام سازد، بنابراین مانند ابونواس، ابتدا از مقدمه خمری به جای مقدمات طللی در مطلع قصاید خود استفاده کرد، و آن را نقطه آغازی برای بیان رویکردهای فکری و فرهنگی جدید قرار داد و در خمریه به نگرش صوفیانه گرایید. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با مبنا قرار دادن نظریات ناقدان، به بررسی نوآوری در خمریات حسین بن ضحاک، پرداخته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ضحاک، خمر را به عنوان نماد فرهنگ جدید، با رویکردی نو که از ظرافتگویی او در بیان شعری حکایت دارد، معرفی کرده است، و با استفاده از تعابیر نو، و تقابل خمر و طلل، با ارزشهای عربی و جاهلی مخالفت کرده و به فرهنگ و اصالتی جدید دعوت کرده است و بدینوسیله توانسته تا اشکال جدیدی را در چارچوبی جدید که با واقعیت عصر همخوانی دارد، مطرح نماید. بنابراین حرکت و حیات و پویایی نیز در خمریات شاعر به دلیل انسجام زبانی و استفاده از تصاویر زنده بصری بارز است.
Examining the poems of Hussein ibn Zahak from the perspective of innovation in the introduction of the poem, which was at the same time as the beginning of modernization in the intellectual and cultural system of the Arab traditions, was a state of change and awareness of the new reality. Similarly, the influence of conquests and the presence of different ethnic groups with multiple cultures in Islamic society led to innovation in Arabic thought. Hussein ibn Zahak was one of the poets who, under the influence of various cultures, including Iranian culture, used new styles and interpretations to be able to synchronize his poems with the new development, so like Abu Nawas, Informed used his poems, making it the starting point for expressing new intellectual and cultural approaches. This research is a descriptive-analytical method and based on the theories of critics, has studied the innovation in the Khmer of Hussein Ibn Zahak. The results of the research show that Zahak has expressed Wine as a symbol of a new culture, with a new approach that shows his delicacy in expressing poetry, and using new interpretations, and the contrast of Wine and Tal, with Arabic values and Jahli, has opposed and invited to Iranian culture and originality and thus has been able to introduce new forms in a new framework that is consistent with the reality of the age. Therefore, movement, life, and dynamism are also evident in the poet's Wine due to linguistic coherence and the use of live visual images
خلاصه ماشینی:
ir مقدمه حسين بن ضـحاک، شـاعر عصـر عباسي در شـرايط جديدي زندگي کرده اسـت که کاملا با شــرايط زندگي شــاعر جاهلي متفاوت بوده اســت ، و با تحول و نوآوري در خمريه که بيشـتر به جنبه مضـمون وابسـته اسـت ، نقش تاثيرگذاري در رويکرد شـعري زمان خويش داشــته اســت و بدين خاطر توانســته تا بر شــاعران بزرگي چون ابونواس و ديگران تاثير بگـذارد و نگـاه متفـاوتي را از خمر، در محيطي کـه هنوز نگرشـــهـاي جـاهلانـه زنـده بود و اسـراف مال در راه خمر فخر محسـوب مي شـد، ارائه نمايد و با اين کار درواقع سـاختار جديدي را در اخلاق و نظم و ارزش هاي پيوسـته با محيط در متن شـعري آشـکار سـازد، بنـابراين اين پژوهش ، بـه روش توصـــيفي و تحليلي جلوه هـاي نوآوري را در خمريـات حســين بن ضــحاک مورد بررســي قرار داده و متن را از واقع گرايي تا تخيل و همچنين ميزان تاثير مقدمه خمري را در تجديد، که متن را از نظر ارزشـي و اخلاقي و نقشـي که در تکوين رواني و عقلي و اجتماعي و در ذات عربي ، نشــان مي دهد، مورد بررسـي قرار مي دهد، و در صدد پاسخگويي به سوال زير است : - مهم ترين جلوه هاي نوآوري در خمريات ابن ضحاک کدامند؟ ۱-۱.