چکیده:
با توجه به جریانهای مختلف سلفیه میتوان گفت که دیدگاه سلفیه نسبت به زن، به دو دسته کلی مثبت و منفی تقسیم میشود. در حوزه انسان شناسی، ابنتیمیه، وهابیان، سلفیه جهادی و برخی از شخصیتهای اخوان المسلمین نگاه منفی به زن دارند. در مقابل گروهی از اخوان المسلمین زن را در کرامت و انسانیت همتای مرد دانسته و نگاه مثبتی به شخصیت زن دارند. در حوزه کارکردشناسی نیز برخی از سلفیان جهادی، گروهی از اخوان المسلمین و نیز برخی از وهابیان وظیفه زن را خانه داری و غیر از آن را از باب اکل میته (خوردن مردار) جایز دانسته و بر این باورند که زن فقط به مقدار ضرورت میتواند کارکرد دیگری غیر از خانهداری داشته باشد. در مقابل برخی دیگر از سلفیان جهادی، اخوانیها و وهابیان کارکرد زن را در خارج از خانه به صورت مطلق مجاز اعلام کردهاند. همچنین ابنتیمیه و همفکران وی، وهابیان، سلفیان جهادی و برخی از شخصیتهای اخوانی، دیدگاه سختگیرانهای در حوزه حقوق و وظایف دینی بانوان ارائه داده و نگاه حداقلی به حقوق اجتماعی و سیاسی آنان دارند. در مقابل برخی از شخصیتهای اخوانی دیدگاه مساعدتری در حوزه حقوق و ظایف دینی بانوان اتخاذ کرده و نگاه حداکثری به حقوق اجتماعی و سیاسی ایشان دارند.
Considering different currents of Salafism, it can be said that Salafist’ view towards women are divided into two broad categories: positive and negative. In the field of anthropology, Ibn Taymiyyah, the Wahhabis, Salafi jihadists, and some Muslim Brotherhood figures have a negative view on women. In contrast, a group within Muslim Brotherhoods, having a positive view of women considering women as equal to men in dignity and humanity. In the field of functionalism, some Salafi jihadists, a group within Muslim Brotherhood and some Wahhabis maintain that it permissible for women to be only a housewife, and any function beyond that is allowed just in emergency situations, believing that the main duty of women is housekeeping. In contrast, some other Salafi jihadists, some members of Muslim Brotherhood, and some Wahhabis believe that it absolutely permissible for women to work outside the home. On the other hand, Ibn Taymiyyah and his like-minded people, the Wahhabis, Salafi jihadists and some Muslim Brotherhood figures, have presented a strict view in the field of women's rights and religious duties, providing a minimal view of their social and political rights. In contrast, some other Muslim Brotherhood figures have taken a more favorable view of women's religious rights and responsibilities, believing in a maximum participation of their social and political rights.