چکیده:
هوش هیجانی، نقش موثری در رفتار انسانها دارد و به ظرفیت افراد برای تشخیص احساسات خود و سایرین اطلاق میشود که به آنها کمک میکند در دیگران انگیزه ایجاد کنند و در ارتباط با آنان به خوبی احساسات خود را مدیریت نمایند. در واقع، این هوش هیجانی است که میتواند با بهکارگیری هوش عقلی در جهت هدف گام بردارد. با توجه به این که امروزه هدف اصلی بسیاری از سازمانها ایجاد و افزایش بهروری سازمان میباشد، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوش هیجانی کارکنان در پیشبینی بهرهوری شرکتهای تبلیغاتی بین سالهای 1399 تا 1401 بود. روش تحقیق استفاده شده روش همبستگی بوده و برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه هوش هیجانی بارآن (1980) با پایایی 82/0 و پرسشنامه بهرهوری هرسی و گلداسمیت (1980) با پایایی87/0استفاده گردید. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان شرکتهای تبلیغاتی استان البرز (شرکت تعاونی آسانگار، مهرنگار البرز و رویال گرافیک) به تعداد 168 نفر بود. حجم نمونه به تعداد 115 نفر با استفاده از جدول مورگان تعیین گردید و افراد نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و از طریق آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که هوش هیجانی کارکنان میتواند بهرهوری آنان را پیشبینی کند. افزون بر آن، بین هوش هیجانی کارکنان و بهره وری آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Emotional intelligence plays an effective role in human
behavior and refers to the capacity of people to recognize their
own and others' emotions, which helps them motivate others
and manage their emotions well in relation to them. In fact, it
is emotional intelligence that can take a step towards the goal
by using rational intelligence. Considering that nowadays the
main goal of many organizations is to create and increase the
productivity of the organization, the purpose of this research
was to investigate the role of emotional intelligence of
employees in predicting the productivity of advertising
companies between 2019 and 2018. The research method used
is the correlation method, and Baran's Emotional Intelligence
Questionnaire (1980) with a reliability of 0.82 and Hersey and
Goldsmith's Productivity Questionnaire (1980) with a
reliability of 0.87 were used to collect research data. The
statistical population included all the employees of advertising
companies in Alborz province (Asangar Cooperative,
Mehrangar Alborz and Royal Graphic Co.), numbering 168
people. The sample size of 115 people was determined using
Morgan's table and the sample was selected through random
sampling. The collected data were analyzed using SPSS-22
software and through Pearson's correlation test and multiple
regression analysis. The results showed that emotional
intelligence of employees can predict their productivity. In
addition, there is a positive and significant relationship
between emotional intelligence of employees and their
productivity.