چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نشاط اجتماعی و سلامت روانی دانشآموزان مقطع متوسطة استان سمنان بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری دانشآموزان مقطع متوسطة استان سمنان در سال تحصیلی 1399-1398 بودند (45834 نفر). از میان این افراد، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و بر مبنای جدول کرجسی و مورگان (1970) 48 کلاس (784 دانشآموز) به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود. برای تحلیل دادهها آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، کروسکال-والیس، ضریب همبستگی و آزمون رتبه بندی فریدمن اجرا شد. یافته ها نشان داد که نشاط اجتماعی با تمامی عوامل اجتماعی (بهجز دینداری 040/0=r) رابطة معنادار دارد. بین تمامی عوامل اجتماعی (بهجز احساس ناامنی 051/0=r) با سلامت روانی نیز رابطة معنادار وجود دارد. با توجه به یافتهها میتوان اظهار کرد که ایجاد نشاط اجتماعی و سلامت روانی در بین دانش آموزان به صورت تکعلتی نمی باشد و عوامل مختلفی در ایجاد و تقویت این متغیرها نقش دارند. بنابراین، به نظر می رسد باید تمامی ظرفیت ها برای ایجاد نشاط اجتماعی و سلامت روانی دانش آموزان به کار گرفته شوند که این موضوع نیاز به سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت زیادی دارد.
The present study aimed to investigate the social factors affecting the social vitality and mental health of secondary school students in Semnan province. This research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of method. The statistical population was the high school students of Semnan province in the academic year 2018-2019 (45,834 people). Among these people, 48 classes (784 students) were selected as the research sample using the multi-stage cluster random sampling method and based on the table of Karjesi and Morgan (1970). The research instrument was a questionnaire. Kolmogorov-Smirnov test, Kruskal-Wallis, correlation coefficient, and Friedman's ranking test were used to analisys data. The findings showed that social vitality has a significant relationship with all social factors (except religiosity, r=0.040). There is a significant relationship between all social factors (except the feeling of insecurity r=0.051) and mental health. According to the findings, it can be stated that creating social vitality and mental health among students is not a single cause and various factors play a role in creating and strengthening these variables. Therefore, it seems that all capacities should be used to create students' social vitality and mental health, which requires a lot of policies and planning in the short, medium, and long term.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، با توجه به اين موضوع که دانش آموزان مهم ترين رکن نظام آموزش و پرورش هر کشوري محسوب ميشوند، شناسايي عوامل مؤثر در ايجاد زمينۀ نشاط اجتماعي و سلامت رواني در بين آن ها وظيفۀ سنگيني است که دست اندرکاران تعليم و تربيت بايد به آن توجه ويژه اي داشته باشند.
از اين رو، هدف پژوهش حاضر بررسي وضعيت نشاط اجتماعي و سلامت رواني دانش آموزان مقطع متوسطۀ استان سمنان و نيز عوامل اجتماعي مؤثر بر آن ميباشد.
بر اين اساس دو مورد از ديگر فرضيه هاي اصلي اين پژوهش عبارت است از: بين متغيرهاي زمينه اي (جنسيت ، سطح سواد والدين ، شغل والدين ، ميزان درآمد خانواده ، تعداد فرزند خانواده ، نوع مسکن خانوار، محل سکونت ) و ميزان سلامت رواني دانش آموزان مقطع متوسطۀ مدارس استان سمنان رابطۀ معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر به بررسي نشاط اجتماعي و سلامت رواني دانش آموزان مقطع متوسطۀ مدارس استان سمنان و عوامل اجتماعي مؤثر بر آن پرداخته است .
يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که متغير نشاط اجتماعي و تمامي ابعاد آن در بين دانش آموزان مدارس استان سمنان معنادار و مناسب است .
از طرف ديگر، اين قسمت از نتايج پژوهش حاضر که بين نشاط اجتماعي و درآمد خانواده رابطۀ مثبت و معناداري وجود دارد، با يافته هاي تحقيق جويباري و همکاران (١٣٩٥) و شنگ و زهو١ (٢٠١٩) ناهمسو است .
يافته - هاي حاصل همچنين ، حاکي از اين است که بين اعتماد اجتماعي و احساس ناامني با سلامت رواني دانش آموزان رابطۀ معناداري وجود دارد.