Skip to main content
فهرست مقالات

روی پرده: از افسانه تا سینما (دمرل)

نویسنده:

(1 صفحه - از 36 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : سینما ، فیلم ، فیلمساز ، دمرل ، صمدی ، بیانی قالب اولیه دمرل ، ساختمان نمایشی و زبان سینمایی ، قالب ، روی ، کارگردان

خلاصه ماشینی:

"بر خلاف ساوالان که دستمایه فیلمساز در رویکرد به عناصر قومی و زمینهء فرهنگی متکی بر عناصر اقلیمی به عنوان یک مایهء فرعی در پسزمینهء فیلم مورد استفاده قرار گرفته بود،این بار تکیهء احساسی و درونمایه‌ای‌ دمرل و نقطهء مرکزی آن برتابیده از رویکرد ملموس فیلمساز به بهره‌گیری‌ مستقیم باز مایه‌ای از فرهنگی بومی،در قالب طرح یک هویت اقلیمی‌ است. زیرا،به دلیل ویژگی‌ بیانی قالب اولیه دمرل که از اساس متکی بر صورتی منظوم،و ساختمانی‌ آوایی و موسیقایی است،طرح‌ریزی قالبی تصویری برای بیان سینمایی آن‌ امکان‌پذیر نبوده،و اصلا زبان تغزلی افسانه‌ها و عاشقانه‌های آذری، حتی،در تبدیل آنها به صورت روایی،با از دست دادن عناصر آوایی و وزن‌ موسیقایی‌اش،از روح حساسی و تغزلی‌اش جدا و تهی می‌شود. خلاصه کنم:با ارج نهادن به عامل دلبستگی آقای صمدی به زمینهء طرح عناصر بومی و بهره‌گیری از قابلیتها و قالبهای روایی یک فرهنگ‌ بومی،در پهنه سینما،اما،این که فیلم به دلیل چگونگی روش فیلمسازی‌ ایشان از بن صاحب مشکل بوده،و فارغ از جلوه‌های سینما،در چارچوب لحن و بیان‌اش،یک اثر الکن،بی‌جان و بی‌هویت است،ابدا ربطی به این درونمایه و رویکرد ندارد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.