خلاصه ماشینی:
"برای ساده کردن مسائل باید گفت که در جنوب،دریا قرار دارد و در شمال،کوه، همین قدر کافی است.
در (تصویرتصویر) حالی که در حال حاضر در ژاپن،یافتن یک روستا که بتواند پاسخ درستی به روستاهایی که در قرن شانزدهم وجود داشته بدهد،غیر ممکن است.
*به نظر میآید که در مقایسه با شبح جنگجو،بر روی ترکیببندی رنگ در آشوب بیشتر کار شده است،آیا این تصادفی بوده است؟ *همین جا باید تصریح کنم که وقتی از کار روی تصاویر فیلم شبح جگنجو صحبت به میان میآید،همیشه از فیلمبرداری مییاگاوا سخن به میان میآید،که در این فیلم بیمار بود و اغلب تاکائو سایتو را فراموش میکنند که مدت هفده سال است با او کار میکنم.
وقتی کیمونوها را میبینید، فکر میکنید که این لباسها مدرنند،اما بدانید که کیمونوهایی وجود دارند که با جسارت بیشتری دوخته شدهاند و به نظر شما آوانگارد مینمایند.
بسیاری از مواقع مرا متهم میکنند که به جزییات،بسیار توجه میکنم،اما پاسخ من این است که دکورسازی که به جزئیات،به بهانه اینکه تماشاگران این مسئله را روی پرده مشاهده نخواهند کرد،اهمیت نمیدهد،دکورساز خوبی نیست.
*آیا بازیگرانتان را نیز به طور عریزی انتخاب میکنید؟ *بله،و برای بازیگری نقش کائهدو یعنی میه کوهارادا به طور مطلق،در حالی که برای سوئه،همه سلامتی او را بیش از حد خوب میدانستند و میترسیدند که وی نتواند شخصیت خودش را خوب ایفاء کند،با این وجود من انتخابم را تحمیل کردم.
من این صحنه را به این دلیل توانستم حفظ کنم که تهیهکنندگان را تهدید کردم اگر در این مسئله پافشاری کنند که خودم،خودم را سانسور کنم،من فیلم را از بین خواهم برد."