Skip to main content
فهرست مقالات

میزانسن بر فراز کابل تلفن (گام معلق لک لک)

نویسنده:

(3 صفحه - از 23 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : آنجلو پولوس ، فیلم ، فیلمساز ، گام معلق لک‌لک ، دوربین ، ماسترویانی ، آنجلو پولوس بیش از حد ، تئو آنجلو پولوس ، آنجلو پولوس و مشکل اصلی ، حرکت طولانی گریگوری کار

خلاصه ماشینی:

"میزانسن بر فراز کابل تلفن‌ گام معلق لک‌لک (تئو آنجلو پولوس-1991) سام دیدار بررسی این آخرین«شاهکار»آنلجو پولوس‌ بدون در نظر گرفتن ماهیت خلسه‌آور تصاویر فیلم،اگر ناممکن نباشد به بیراهه می‌رود. در این راستا فیلم‌های افرادی‌ مثل آنجلو پولوس-نام بقیهء هم‌قطاران را به‌ فرصت‌های کامل‌تری موکول می‌کنم-هم، معضلات اجتماعی را به‌عنوان« material » اولیهء کارخانهء ارضاء توجیهات سانتی مانتال‌ مشکلات سیاسی/اجتماعی به کار می‌گیرد. پس مشکل‌ چیست؟مشکل آن‌جاست که این قضایا مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند تا تنها:دوربین‌ آنجلو پولوس بتواند حوزهء مانورهای‌ محیر العقول خود را بیابد-ماسترویانی داستان‌ بادبادکش را تعریف کند-گریگوری کار و گروهش به پی‌گیری وضع مهاجرین بپردازند، که البته برای دستگاه حاکم و مرزبانی‌ها کاملا سودمند است-ژان مورو به صرف سوابق‌ گذشته‌اش در فیلم حضور پیدا کند. تأکید بر گام معلق سرهنگ و به دنبال آن‌ گریگوری کار روی خط مرز شکل بگیرد، ترک‌ها در کافه،بدون دلیل موجهی برای‌ مخاطب زدوخورد کنند و یکی از آنها دست‌ خود را ببرد،عروسی انتهایی«قلب‌ها را در دو سوی مرزهای بین‌المللی»به هم پیوند دهد، مارچلو ماسترویانی پس از طی مدارج بالای‌ عرفانی آنجلو پولوسی،روی آب راه برود و ناپدید شود،گریگوری کار در میزانسنی‌ بی‌حرکت و تنها در میان ستونهای کابل تلفن‌ بماند و... اما در مورد کاراکتری که تنها می‌دانیم از خانه رفته است و حاش از جامعه به‌ هم خورده،خودبه‌خو به‌عنوان یک معیار مستدل برای شناخت به کار می‌رود. و این‌ مدرک یعنی عنوان ناامیدی در پایان قرن،که‌ خودبه‌خود و باتوجه به اطلاعاتمان،چه‌ فیلمساز بخواهد و چه نخواهد،به‌عنوان‌ اصلی‌ترین زمینهء موجود در فیلم برای شناخت‌ ماسترویانی به کار رفته است،آیا تا حدود زیادی سطحی نیست؟."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.