چکیده:
مسئلۀ شیطان موضوعی است که فارغ از گفتگوها و بحثهای الهیاتی ذهن انسان را به خود درگیر میکند. در این مقاله کوشش بر این است که مسئله در دو ساحت الهیات ارتدوکس مسیحی و ادبیات داستانی مورد بررسی قرار گیرد. رمان که خود رکنی از ادبیات است بهعنوان بخشی از مطالعۀ میانرشتهای در این مقاله انتخاب شدهاست که بستر طرح مضمون شیطان است. وقایع رمان مرشد و مارگاریتا نوشتۀ میخائیل بولگاکوف در سدۀ بیستم اتفاق میافتد. تمرکز مقاله بر روی مضمون شیطان ماهیت، عملکرد، ارتباط آن با گناه و مرگ، ارتباط آن با انسان و مسیح بودهاست بنابراین موارد فوق بهصورت تطبیقی در دو حوزۀ الهیات ارتدوکس و رمان مرشد و مارگاریتا نیز واکاوی شدهاست. شیطان در هر دو حوزه مغلوب مسیح شدهاست. شیطان ماهیت حقیقی داشته و نسبت به انسان مشکوک است. اسامی متنوعی با خویشکاریهای گوناگونی دارد وبا اینکه قدرتش مطلق نیست درپیِ همپایگی با خداوند است. اما تفاوتهایی نیز در این دو حوزه دیده شد ازجمله اینکه در رمان شیطان متمرد و در جستجوی برابری با خداوند نیست و به نوعی ماهیت و کنش شیطان از یک منطق دوگانه تبعیت میکند که ماهیت و رفتارش خودبخود خنثی است و این دوگانگیِ خوب و بد دربرابر رفتار مثبت یا منفی انسان دقیقاً برجسته میشود بهگونهای که میتوان گفت در همۀ مواضع، شیطان (ولند) ظاهر کنندۀ عدالت است که شایستگی یا ناشایستگی انسانها را بیعذر و بهانه میسنجد و جزا میدهد دربرابر مسیح (یشوعا) که گناهکار و قدیس را با عشق مطلق خود یکسان میبخشد و در خود فرامیگیرد.
Devil is a subject that engages the human mind, regardless of theological discourses and debates. In this article, an attempt is made to examine the issue in the two areas of orthodox theology and fiction. The novel, which is itself a pillar of literature, has been selected as part of the interdisciplinary study in this article, which is the basis for the devil's theme. The events of Mikhail Bulgakov's novel The Master and Margarita take place in the twentieth century. The focus of the article has been on the theme of Devil in nature, action, its relation to man and Christ. Devil is real in nature and is suspicious of man. It has various names with various functions, and although its power is not absolute, it seeks to be in harmony with God. But there were also differences in these two areas, including the fact that in the novel Devil is rebellious and does not seek equality with God, and in a way the nature and action of Devil follows a dual logic whose nature and behavior are spontaneously neutral, and this good duality And evil in the face of human positive or negative behavior is accurately highlighted in such a way that it can be said that in all positions, the (Woland) is the manifester of justice that measures the merits or demerits of human beings without excuse and excuse. And punishes against (Joshua) who forgives and embraces the sinner and the saint with his absolute love