Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو با جان کارپنتر

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 97 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینما، رایانه، مونتاژ، فیلمساز، پلان، تکنیک، تصویر، آوید، کار

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) *یعنی مانع می‌شود که شما نسخه‌های مونتاژ نشده را به خوبی‌ روی پرده ببینید؟ *کم‌وبیش،خصوصا به خاطر مسئلهء زمان!همین اتفاق‌ در فیلم فرار از ال آی (Escape from L. سینما با آنچه که در اوائل کار من‌ بود،خیلی فرق کرده!امروزه هزار تهدید وجود دارد؛این هم‌ یکی از آنهاست(خندهء جمع) *آیا اولین بارتان بود که از جلوه‌های ویژهء رایانه‌ای استفاده‌ می‌کردید؟ *نه،اولین بار در فیلم مرد نامرئی (L'Homme invisible) بود. *خیلی وقت پیش،از جنبهء واقعی صحنه‌های پرواز در فیلم‌ (The Right stuff) تعجب کردم،چون همه این صحنه‌ها را با صحنه‌های فیلم Firefox که با تکنیک تصویر به تصویر (image par image) ساخته شده بودند. مردم می‌گویند در اولین پلان جنگ ستارگان (Star wars) ،وقتی عبور سفینهء فضایی عظیم را دیده‌اند،زندگیشان دگرگون شده!این پلان‌ با تکنیک تصویر به تصویر ساخته شده است و در آن موقع‌ راه حل خوبی برای فیلم‌های فضایی به شمار می‌رفت. *به عقیدهء شما آیا تکنولوژی بر محتوای فیلم‌ها تأثیر گذاشته‌ یا نه؟مثلا آیا رابطه‌ای بین مونتاژ به وسیلهء«آوید»و«کات»های‌ فراوان فیلم‌های اکشن،مثل نیزهء شکسته (Broken Arrow) یا under sieger 2 وجود دارد؟یا همهء اینها به خاطر فیلم سرعت‌ (Speed) بود که آن‌قدر پول درآورد که همه به کپی از روی آن‌ روی آوردند؟ *این‌که یک سنت قدیمی در صنعت سینماست!هر فیلمی که‌ پول زیاد درآورد،نمونه‌های بسیاری از روی آن ساخته می‌شود. به همین دلیل،من فکر می‌کنم بیشتر صحنه‌های‌ فیلم‌های اکشن برای دست یافتن به همین تأثیر ساخته شده‌اند: برنامه‌ریزی را ارتباط متقابل تعیین می‌کند؛مثلا تعدادی دیالوگ‌ کوتاه و احمقانه در فیلم می‌گذارند تا تماشاچی بتواند در مقابلشان‌ داد و فریاد کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.