Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق اجتماعی زن در سینما

نویسنده:

(5 صفحه - از 75 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : زنان، اجتماعی، حقوق، حقوق اجتماعی زن، فیلم، مردان، دختران، جنس، زن در سینما، اقتصادی

خلاصه ماشینی:

">تحول باورهای آیینی اگرچه زنان در سینمای غرب برای رسیدن به حقوق اجتماعی‌ خود راهی جز کسب قدرت و تشبث به لباس مردانه نمی‌بینند،اما در سینمای ایران،زنان یکسره راه دیگری را در پیش گرفته‌اند؛ چرا که اصولا وضعیت زنان در شرق،قبل از آنکه ناشی از سیاستهای اهرام سلطه و منابع کسب ثروت و قدرت باشد و یا ارتباط تنگاتنگی با شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه داشته باشد (که بی‌ارتباط هم نیست)،بیشتر ناشی از برخی هنجارهای آیینی و باورهای خرافی است که در آن خصوصیت بیولوژیکی زن مورد تاکید قرار می‌گیرد و همجواری با دنیای مردانه را دچار مشکل می‌سازد. محدودیت ناشی از این امر،تقریبا وضعیت زنان در همه‌ اقشار جامعه اعم از روستایی و شهری،فقیر و متمول،و حتی زنان‌ مدرن را نیز متأثر می‌سازد؛مثلا در فیلم‌های هامون و بانو (داریوش مهرجویی)مهشید و بانو،دقیقا به دلیل تمایلات‌ اجتماعی خود دچار شکست می‌شوند و یا در روسری آبی‌ (رخشان بنی اعتماد)دختران رسول به عنوان قشری متمول و با ظاهری مدرن،از یک طرف در اسارت امر و نهی‌های مردان خود هستند و از طرف دیگر،زندانی عقاید و آداب ظاهرا مدرن اما متحجرانه خود. در فیلم نرگس(رخشان بنی اعتماد)نیز زن کار می‌کند تا کمک خرج پدرش باشد،تحصیل را رها می‌کند تا به‌ خانواده‌اش برسد،اما آیا این کار نفعی برای او به بار خواهد آورد؟نرگس با سرسختی می‌خواهد به جامعه تفهیم کند که‌ چاره‌ای جز تغییر نیست و راهی به جز اصلاح شرایط ناگوار وجود ندارد(به یاد آوریم،تلاشهای بی‌وقفه او را برای خروج عادل از زندان و صحنه مشاجره او با رئیس زندان جهت یافتن کاری برای‌ عادل)اما عوامل عمده فرهنگی در جهت تداوم و تقویت شرایط ناگوار اجتماعی،پیوسته زندگی اجتماعی را به‌طور تصنعی به دو حیطه اصلی و ثانوی،فعال و منفعل،عقلانی و عاطفی تقسیم‌بندی‌ می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.