چکیده:
طریقت تنتریسم جنبه ای خاص و استثنایی از تفکر دینی شرق است که به طور شگفت انگیزی رویکرد نیهیلیسم اخلاقی و ساختار شکنی را بسط و گسترش می دهد. از این رو، طریقت تنتریسم عبارت است از یک سری تعالیم اسرارآمیز که در فرهنگ هندو-بودایی از دیر باز رایج بوده است. این تعالیم فرا اخلاقی و سحر انگیز شامل اصول و اندیشه هایی فرا دینی و فرا عقلانی است که به باور معتقدان سنت تنتریک در حل مشکلات دنیوی انسان امروز بسیار موثر است.
در تفکر تنتریسم این اندیشه رواج دارد که همه ارزش های انسانی، ساخته و پرداخته ذهن بشر هستند. بنابراین برای متفکر تنتره ای همه این آداب و ارزش های دینی جنبه وهمی و خیالی داشته و حقیقت واقعی آنها را حکیم تنتره ای فهم می کند. به تعبیر دیگر، در طریقت تنتریسم، کل جهان یک توهم صرف و بازی پوچ و بی اساس است. بنابراین حکیم تنتریک برای نیل به نجات نمی تواند به جهان حامی سنت احترام بگذارد. زیرا، در این طریقت باطنی، بنیاد حقیقت جهان بجز شون یا و مایا چیز دیگری نیست.
در این جستار می کوشم ضمن بررسی قلمرو معنایی تنتریسم، تاریخ تو تفکر تنتریک و ویژگی های متمایز آن را در شاکله های مفهومی بسیاری در قالب طرح اندیشه های فرا اخلاقی در این طریقت معنوی تحلیل و واکاوی کنم.
Esotericism of Buddhist Tantarism is specific aspects and exceptional of Hinduism that surprisingly develop the reason aversion and breaking with tradition. Therefore Esotericism of Buddhist Tantarism there are occult teachings that was common in Hindu Buddhism. The spiritual teachings of transrational ideas that the human world is very effective in solving problems.
In esoteric thinking of Tantarism this thought is commom that all human values are created by the human mind. Therefore for tantric thinker the all of ceremonial and religious values are unreal and imaginary. In other words, in Buddhist Tantarism the world is amere illusion and unfounded maya. Therefore the tantric thinker the reason aversion and breaking with tradition. Because the base of world is unfounded maya and sunyata.
In this research I attempt by studing the literal and idiomatic meaning of Tantarism and its history and the distinctive features of Tantarism analize in this Esotericism Philosophical and Mystical ideas in form of conceptual schema.
خلاصه ماشینی:
همان طور که صورت ظاهري و شيوه بيان تنتره هاي هندو از مفاهيم و عقايد ديني و فلسفي و اعمال هندوان ناشي ميشود، صورت ظاهري و شيوه بيان تنتره هاي بودايي نيز از عقايد و اعمال بوداييان برخاسته است (Dasgupta, An introduction to tantric Buddhism, 3-5) تنتريسم بودايي که به صورت هاي مختلف ، بوديسم سري ، تنتره يانه ، منتره يانه و وجريانه خوانده ميشود، يک آئين بودايي رازآميز و نهان است که از قرن دوم ميلادي پيدا شد و از قرن ششم به اين سو آثار ادبيش ظاهر شدند.
(١٩٦ ,Tribe) آيين بوداي تنتره از دورة تنتره هاي يوگا يعني از حدود قرن هشتم ميلادي در هند حاکم شد، اين طريقت بودايي خود را يک چرخۀ معنوي جديد و نيرومند تلقي ميکرد که هدف و ابزارش نه تنها حمايت دنيوي بلکه روشن شدگي را در همين حيات کنوني به دنبال دارد.
(٩١&٩٠ :Dasgupta, An Introduction to Tantric Buddhism ) ظهور و پيدايش تنترة اوليه منجر به آشفتگي و پريشاني کامل تصورات دربارة نيروهاي معنوي و کيهاني شد و آن در واقع طريقت باطني تنتريسم وجره يانه اي بود که انبوه ناقص و گستردة اي از سنت هاي شکل گرفته را نظم بخشيد.
طريقت تنتريسم را "هنر زندگي کردن " تعريف کرده اند، چراکه سالک را قادر ميکند همۀ فعاليت هاي جسم ، کلام و ذهن به عنوان ابزار و همکاري در راه رستگاري به کار گيرد، و از اين رو آن شباهت بسياري به مکتب ذن دارد(٦٦ ,Conze).