Skip to main content
فهرست مقالات

نقد فیلم: با نژادپرستی به جنگ نژادپرستی

نویسنده:

(6 صفحه - از 121 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : مالکوم ، نژادی ، سینما ، سیاه ، مالکوم‌ایکس ، نژادپرستی به جنگ نژادپرستی ، سفیدپوستان ، دوربین ، نقد فیلم ، فیلم اسپایک‌لی از شخصیت مالکوم‌ایکس

خلاصه ماشینی:

"پرسش شخصی من این است:آیا آقای‌ اسپایک‌لی این تبعیض‌ها را به‌عنوان واقعیات تاریخی‌ دهه‌های میانی سده بیستم به نمایش می‌گذارد یا این‌که‌ از به تصویر کشیدن آنها قصد و مقصود دیگری دارد و می‌خواهد نژادپرستی سفیدپوستان آمریکا را به کلیت‌ تاریخ این کشور تعمیم دهد و مثلا کنایه‌ها و طعنه‌هایی‌ محسوس و ملموس به شرایط حاکم بر جامعه کنونی‌ ایالات متحده را ضمیمه‌اش کند؟جامعه‌ای که با همه‌ این نابسامانی‌ها و لجنزارهای اجتمادی نهفته در دلش، دیگر چندان نشانی از آن نوع حاد تبعیض نژادی را باز نمی‌تاباند. در میان این فصول مهم،صحنه آرام و مهجوری‌ هست که برایم بیشترین تأثیر را به همراه دارد؛در شناختی که فیلم اسپایک‌لی از شخصیت مالکوم‌ایکس به‌ دست می‌دهد،بیش از هر عنصر و عامل دیگر راهگشاست و همچون کلیدی طلایی،قفل پنهان‌ شخصیت درونی مالکوم را بر مخاطب می‌گشاید:آنجا که‌ مالکوم پس از ملاقات با عالیجاه محمد،بینز و دو زن‌ بیوه‌ای که شایعه رابطه نامشروع بین آنها و عالیجاه محمد ورد زبان‌ها و نقل محافل و مطبوعات شده،مأیوس و خسته به خانه باز می‌گردد و هرچند به همسرش بتی‌ می‌گوید که در سوءظن نسبت به عالیجاه محمد،اشتباه‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌کرده و بتی هم از او عذر می‌خواهد؛اما مجموعه این‌ دیدارها و مکالمات رد و بدل شده،مالکوم را به تردید و تأملی دگرباره وا داشته که آیا به راستی عالیجاه محمد و بینز همانگونه که بتی می‌گفت،بارها بیش از او به زندگی‌ شخصی و رفاه اقتصادی خود بها می‌دهند و مبارزات و اعتقاداتشان را تا وقتی پی می‌گیرند که همسو با منافع‌ مادی و خانوادگی‌شان باشد؟در همین افکار غوطه‌ور است‌ که پشت میز کارش می‌نشیند،اوراق روی میز را به‌ این سو و آن‌سو می‌برد،بتی به نزدش می‌آید،می‌پرسد که‌ چرا با این همه خستگی پشت میز نشسته."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.