Skip to main content
فهرست مقالات

طالبی در آیینه منتقدان

(4 صفحه - از 167 تا 170)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ، فیلمساز ، کیسه برنج ، کیارستمی ، مهر ، فیلم کیسه برنج به پایان ، هنری ، چکمه ، کار محمد علی طالبی ، خوب

خلاصه ماشینی:

"" چیستا یثربی‌ مهر،شماره 5 "مهم‌ترین ویژگی کیسه برنج داستان ساده آن است،برشی‌ از زندگی آدم‌های پیرامونمان،این سادگی در پرداخت فیلمنامه‌ فیلم و به تصویر درآمدنش برجسته می‌شود،نه با افزودن حوادث‌ و ماجراهایی که ربطی به فیلم نداشته باشند و صرفا زمان آن را تا یک ساعت و نیم کش دهند،بلکه هر آنچه که در فیلم هست‌ از رابطه‌ای نزدیک با جان‌مایه فیلم برخوردار است و بیش‌تر به‌ صورت شخصیت‌پردازی و شناسایی جایگاه اجتماعی آدم‌های‌ فیلم نمود می‌یابد. با مقایسه شرایط روحی و درونی‌ آدم‌ها و حدود تحمل‌پذیری‌شان در برابر مسائل اقتصادی و درصدگیری‌های اجتناب‌ناپذیر روزمره‌شان در آن سال‌ها با سال‌های اخیر،آیا از جنبه‌های یاد شده فوق،شرایط کنونی‌ حادتر و حساس‌تر است یا سال‌های ساخته آن سه فیلم‌ کیارستمی؟اگر موقعیت کنونی را بنا به دلایل مختلف حساس‌تر و ملتهب‌تر بدانیم،دیگر جایی برای این همدلی به نمایش‌ گذاشته شده باقی می‌ماند؟در شرایطی که کیارستمی در آن‌ مقاطع زمانی به دور از هر خوش‌بینی بی‌منطق به دنیای سرد و کوچک آدم‌هایی چون قاسم جولایی در مسافر و علی و حسین‌ و محمد در لباس برای عروسی و محمد فیروزکوهی در گزارش‌ نزدیک شده بود،طالبی در تهران امروز و در میان آدم‌هایی که با مشکلات اقتصادی و زندگی پر دغدغه روزمره دست به‌ گریبانند،به دنبال چه می‌گردد؟آیا این سرود دروغین، نوع‌دوستی و همیاری در تهران امروز به شوخی شبیه نیست؟" جواد طوسی‌ فیلم،شماره 205 "در کیسه برنج دخترکی که به قول مادرش خود نیازمند مراقبت است،دست یاری به پیرزنی ناتوان می‌دهد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.