چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی هوش سازمانی و هوش هیجانی برروی میزان تاب آوری در کارکنان نظامی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی بود وازطرح پیش آزمون –پس آزمون با پیگیری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنانی که برابر فراخوان داده شده حاضر به شرکت در پژوهش شدند.نمونه شامل 90 نفر (30 نفر آموزش مولفه های هوش سازمانی، 30 نفر آموزش مولفه های هوش هیجانی ،30 نفر گروه کنترل)بودند که به روش نمونه گیری در دسترس با جایگزینی تصادفی انتخاب شدند.گروه آموزش مولفه های هوش سازمانی 11جلسه،گروه آموزش مولفه های هوش هیجانی10جلسه در جلسات آموزش شرکت کردند.در حالی که گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت.ابزار پژوهش،پرسشنامه تاب آوری سازمانی کانر و دیویدسون (۲۰۰۳) بود که کارکنان هر سه گروه در سه مرحله پیش آزمون،پس آزمون وپیگیری ، آن را تکمیل کردند.داده های پژوهش حاضر با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد هر دو شیوه آموزشی در کاهش میزان تاب آوری کارکنان بهصورت معنیداری اثربخش میباشند. و بالاترین میزان اثربخشی به ترتیب متعلق به برنامه آموزشی هوش هیجانی با ضریب اتای 821/0 و برنامه آموزشی هوش سازمانی ضریب اتای 749/0 میباشد. ازیافته های پژوهش حاضر می توان در راستای مداخلات آموزشی برای افزایش میزان تاب آوری استفاده کرد.
High level of resilience of human resources, as one of the most important capitals, in different working conditions can help the organizations to achieve their goals. Many studies have been conducted to improve the level of this variable in human resources, but in the meantime, less attention has been paid to the role and the effect of emotional and organizational intelligence according to job conditions, especially in military employees. This study aims to compare the effectiveness of the training program of organizational and emotional intelligence on the level of resilience in military employees. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with follow-up. In this study, 90 employees of one of the armed forces units in February 2021 selected by available sampling method and randomly assigned to two experimental groups and one control group (30 people in organizational intelligence group, 30 people in emotional intelligence group, 30 people in control group). The organizational intelligence components training group and the emotional intelligence components training group participated in 11 and 10 sessions, respectively; while the control group was not subjected to any intervention. The research tool was Connor and Davidson's (2003) Organizational Resilience Questionnaire, which the employees of all three groups completed in three stages: pretest, posttest and follow-up. The data analyzed by analysis of variance with repeated measurements method. The findings showed that both training methods are significantly effective in resilience of employees. The highest level of effectiveness belongs to the emotional intelligence training program and the organizational intelligence training program with a coefficient of 0.821 and 0.749, respectively. The findings of the current research can be used in line with training interventions to increase resilience.
خلاصه ماشینی:
همچنين با توجه به اينکه تاکنون پژوهشي به مقايسه اثربخشــي اين دو برنامه آموزشــي به لحاظ ميزان اثربخشــي در کارکنان بخصــوص در جامعه آماري نظامي نپرداخته است و تقريبا تمامي پژوهش هاي پيشين به صورت تک بعدي به بررسي اثرات برنامه هاي آموزشي هوش سازماني و هيجاني بر روي ساير متغيرهاي سازماني کارکنان پرداخته اند انجام چنين پژوهشــي به ويژه دراين جامعه آماري باتوجه به شــرايط شــغلي آنها ضــروري به نظر مي رســد.
فرضيه ها / سؤال هاي پژوهش : فرضيه اصلي : برنامه آموزشي هوش سازماني و هوش هيجاني بر روي ميزان تاب آوري در کارکنان نظامي موثر است .
٣. بررسي مقايسه اثربخشي برنامه آموزشي هوش سازماني و هوش هيجاني بر روي ميزان تاب آوري در کارکنان نظامي متفاوت است .
از نتايج ديگر پژوهش حاضر اين است که مشخص شد برنامه آموزشي هوش سازماني نيز در افزايش ميزان تاب آوري کارکنان اثربخش ميباشد.
نتايج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه آموزشي هوش سازماني و هيجاني بر افزايش ميزان تاب آوري کارکنان نظامي اثر بخش ميباشد.
همچنين پژوهش حاضر فقط به بررسي تاثير برنامه آموزشي هوش سازماني و هيجاني بر افزايش ميزان تاب آوري کارکنان نظامي پرداخته است .
نتيجه گيري: از يافته هاي پژوهش حاضر ميتوان در راستاي مداخلات آموزشي براي افزايش ميزان تاب آوري در کارکنان استفاده کرد.
Technological capabilities, resilience capabilities and organizational effectiveness The International Journal of Human Resource Management, 30(8), 1370- 1392 Ichovich, T.
Performance management and organizational resilience: A study of commercial banks in Port Harcourt International Journal of Advanced Academic Research/ Social & Management Sciences, 3(11), 86-110 Ingram, A.