Skip to main content
فهرست مقالات

سنت، نوستالژی و عشق (حاجی واشنگتن)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : حاجی واشنگتن ، سنت ، شاه ، دختر ، تصویر درون‌کاوانه زندگی حاجی واشنگتن ، نوکر قبله عالم ، نوستالژی و عشق ، حسین قلی ، تصویر ، رخساره‌های

خلاصه ماشینی:

"سنت،نوستالوژی و عشق‌ نقدی بر حاجی واشنگتن علیرضا حسین‌زاده (تصویرتصویر) تصویر درون‌کاوانه زندگی حاجی واشنگتن در جغرافیا و تاریخی نوستالژیک از نگاه علی حاتمی اسباب درک و شناخت‌ «فردیت»رنگ‌باخته‌ای می‌گردد که در گذر فرسایش‌گر و پرغبار زمان کم‌تر به دیده درآمده است. حاجی واشنگتن با نگاه غمزده حسین قلی که اکنون به‌ عنوان ایلچی و وزیر مختار ایران راهی سفارت«آمریک»در واشنگتن است،آغاز می‌شود. دیدن کودکی که برای‌ پدر در حال احتضارش،به دنبال کشیش می‌گردد و سخن پرمعنی‌ او که در این کشور،اگر ما فقرا به پیش مسیح هم برویم، می‌گوید من مسیح نیستم،و برخورد با سرخ‌پوست مظلوم و جوانی که از دست وسترن‌های«آمریک»به سفارت ایران پناه‌ می‌جوید،عظمت خلل‌ناپذیر«ینگه دنیا»را در دیدگان‌ «حسین قلی»مخدودش می‌کند. حاجی در دیار غربت به یاد دختر،عروسکی را که به‌ لباس و لچک سنتی ایرانی آراسته است،با خود به همراه دارد. »عشق حاجی به دختر حتی تا به آن پایه از ارزش‌ها و پای‌بندی و باورمندی‌های سنتی او مایه می‌برد که وی چشم‌های‌ گوسفندی را که در«آمریک»قربانی می‌کند،به چشم‌های‌ دخترش تشبیه و مانند می‌نماید:«پایان مجلس وقت ذبح‌ توست،چه شبیه است چشم‌های تو به چشم‌های دخترم»مهر النساء چونان دیگر دختران ایرانی دختری محصورست که مادر و اعضای‌ دیگر خانواده او را که به یاد پدر برای دیدن شهر فرنگ به بیرون‌ از خانه رفته است،به خانه بازمی‌گردانند. » حاتمی در بهره‌گیری از زبان دیرین پارسی و تعابیر و اصطلاحات آن به همان میزان توانا و چیره‌دست است که در تصویر کشیدن زیبای عشق پدر و دختر به هم،بتوان علاقه وی‌ به دخترش لیلا حاتمی که در این اثر حضور دارد دانست."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.