Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمساز از نمای نزدیک: سینما و ادبیات

نویسنده:

(6 صفحه - از 34 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : سینما، فیلم، فیلمساز، داستان، ادبیات، زن، هنر، جودو، تقوایی، مرد

خلاصه ماشینی:

"زندگی بدون این رنج معنایی نخواهد داشت‌1یا فاکنر نوشتن را عرق‌ریزی روح می‌خواند(با یاد بیاوریم تبی را که به‌ عرق کردن جسم منجر می‌شود،تا به درد و رنجی که اشاره کرده، بهتر پی ببریم) و سینماگر ادیب،جذابیت تصویر را در اختیار می‌گیرد تا این‌ رنج برداشت شده از ادبیات را،تسری دهد و به واقع رنج خود را نسبت به نویسنده داستان دوبرابر کند تا بتواند از درد و رنج‌ متبرک آدمی و انسانیت،آنچه را برای انسان و دنیایش نیک‌ می‌داند،برگزیند و با زبان تصویر،رنج مطهر را با دیگران‌ قسمت کند. در جودو،ابتدا با سه آدم و چگونگی روابطشان باهم،روبروییم،شوهری که به همسر،از مرتبه‌ای بالا وحشیانه می‌نگرد،زن را آزار می‌دهد چون او را کنیز و زیردست می‌داند(در فرهنگ غلط شرقی‌ها،اگرنه‌همه، بیشترشان،این باور وجود دارد که زن مرتبه‌ای پایین‌تر از مرد دارد و در نتیجه،زیردست مرد است،در روستاها و شهرهای‌ کوچک‌تر خودمان ایران،متأسفانه این بینش،چنان تعمیمی‌ گرفته بود که وقتی کسی از مردی می‌پرسید«چند کلفت و نان‌خور داری»غرضش از کلفت زن و حتی فرزندان او بود و عجیب این‌که در روستاهایی که خود من،تقریبا سی سال پیش، برای تحقیق می‌رفتم در اطراف الیگودرز و ازنا،خود زن‌ها وقتی‌ می‌خواستند به حال شوهر دل بسوزانند می‌گفتند،مثلا- «هفت‌سر کلفت را باید نان بدهد و... بقیه،فیلم بر احساس‌ مرد فلج استوار است و با زیبایی روایت‌گر مهر درونی مرد فلج و پسر می‌شود تا وقتی که پیرمرد فلج در حوض می‌افتد و می‌میرد و این واقعه در برابر پسر صورت می‌گیرد که با منطق کودکانه خود فکر می‌کند دست و پا زدن مرد،در حوض برای بازی با اوست و از این کار،قصد دارد کودک را شادمان کند. چنان‌که گفتم،خمیرمایه داستان را،تقوایی از باتلاق گرفته‌ است،اما شخصیت‌ها و دیگر عناصر ساخته خود فیلمسازند، شاید برای همین تقوایی در ابتدای فیلم اشاره‌ای به این مطلب‌ نمی‌کند و مثلا چنان‌که مرسوم است نمی‌نویسد با نگاهی به‌ باتلاق میکا والتاری،که کاش چنین می‌کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.