Skip to main content
فهرست مقالات

خاطره همیشه زنده

نویسنده:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : دائی جان ناپلئون، رمان، سریال، تلویزیون، اشراف، سینما، تقوایی، ائی جان، سریال دائی جان ناپلئون، روایت

خلاصه ماشینی:

"یعنی کمتر حاضرند از طریق چشم به فهم موضوعی دست یابند بلکه برای آنها گوش جاده هموارتری است برای ادراک معقولات و محسوسات بنابراین در جهان امروز که براساس رشد بشر در تمام‌ زمینه‌ها،نوع روایت‌ها نیز دگرگون شده است و اساسا این تغییرات‌ را می‌توان ماحصل پیشرفت بشر در انتشار مکتوبات دانست،در جامعه‌ای شرقی چون ایران که با روایت مکتوب میانه خوشی‌ ندارد،تکلیف رمان و ساسا هنرهایی از این‌دست چیست؟رمان‌ نویس ایرانی همواره با این مشکل روبرو بوده است. با توجه به این موضوع رمان‌ نویس ایرانی می‌تواند از نوع روایت شفاهی در متنی که اساسا مکتوب است،الگو بگیرد تا جذابیت خیره‌کننده برای خوانندهء خود دست‌وپا کند. یعنی دائی جان از آن‌رو که ریشه در واقعیت‌های جامعه ما دارد(به‌ویژه این‌که پزشگزاد این شخصیت را براساس یک آدم‌ واقعی خلق کرده است)برای خوانندهء ایرانی پذیرفتنی و قابل درک‌ و لمس است. دربارهء رمان«دائی جان ناپلئون»گفتنی فراوان است اما ناصر تقوایی‌ با این متن چه کرده است؟ بدون شک وفاداری تقوایی به رمان را باید به حساب‌ هوشمندی او گذاشت نه بر شرط و شروطی که پزشگزاد در قرار دادش با تلویزیون بر آن تأکید کرده است. همان‌گونه که دربارهء رمان و امتزاج سنت‌های روایتی در متن‌ آن سخن گفتیم،تلاش تقوایی نیز برای به تصویر کشیدن یک اثر ادبی،آن‌جایی به ثمر می‌نشیند که او نیز بر آن سنت‌ها و امتزاج‌ روایت شفاهی و تصویری(و حتی سنت‌های نمایشی مثل تعزیه و روحوضی)توجه نشان داده و با دقت و خلاقیت منحصر به‌ فردی،شخصیت‌هایی را خلق کرده است،که در موقعیت شکل‌ می‌گیرند و پرداخته می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.