خلاصه ماشینی:
"تحلیل دقیق نقش به همراه بازیگر تا جایی که هر دو به یک برداشت و ذهنیت مشترک دست یابند و همچنین تمرین فراوان روی موارد توافق شده،از ویژگیهای کار مهرجویی است که این روزها در سینمای ایران کمتر به چشم میآید.
و)عباس آقا سوپرگوشت در«اجارهنشینها» مباشر کلاش و پشت همانداز،همان تیپ آشنایی است که مشابه آن را انتظامی پیشترها در آقای هالو برای مهرجویی بازی کرده بود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ی)قربان سالار در«بانو» انتظامی در بانو نقش یک آشپز دزد و دغل را بازی میکند با چهرهای زشت و کریه و معیوب.
نصیریان با نگاههای منحصر به فرد و زاویه دادن همیشگی له گردن و بدن به هنگام بازی و لحن و بیان خاص خود یکی از شاخصترین و مسلطترین بازیگران سینمای ایران است.
ب)آقای هالو در«آقای هالو» این فیلم نخستین نقشآفرینی نصیریان به عنوان قهرهمان اصلی و محوری است او که طرح اصلی فیلمنامه را هم نوشته است با درک صحیح از شخصیت هالو، شهرستانی سادهلوحی را معرفی میکند که برای همسرگزینی به تهران میآید،لفظ قلم حرف میزند و راحت فریب میخورد،عاشق اولین زنی که میبیند میشود و به هیچ قیمتی از او دست بر نمیدارد.
او پیش از هامون (1368)که نخستین همکاریاش را با مهرجویی تجربه کرد،بیشتر به عنوان یک بازیگر متوسط اما مستعد شناخته میشد اما با هامون به (به تصویر صفحه مراجعه شود) یکباره به یک پدیده شگرف در سینمای ایران بدل شد.
ج)گشتاسب در«سارا» شکیبایی در سارا یک نقش منفی را بازی میکند کسی که برای نجات خود به هر دری میزند و در این راه از تهدید و آزار دیگران هم ابایی ندارد."