خلاصه ماشینی:
"فیلمنامههای انتخابی هدف از این نظرخواهی، رتبه دادن به فیلمنامههای برگزیده تاریخ سینما نبود، اما با یک نگاه نه چندان شتابزده،میتواناین فیلمنامهها را به عنوان جمعبندی آرای ارائه شده معرفی کرد: 1-ناخدا خورشید 2-پرده آخر 3-رگبار 4-گوزنها 5-هامون 6-آرامش در حضور دیگران 7-نیاز 8-دایره مینا 9-گاو 01-قیصر و این همه حقیقت نیست داریوش ارجمند-بازیگر در تاریخ ادبیات کشوری که ایجاز و پرهیز از اطناب هنری والا بوده است،سراغ گرفتن زا فیلمنامهای که داستان داشته باشد و در بین 09 تا 021 دقیقه به فیلم برگردانده شده باشد،بسیار نادر است،چنانکه خاصیت ادبیات و نثر هزارساله این کشور،ساول موجزنویس را در اندام ادبیات تکثیر کرده و همواره پرگویی و اطناب جزو مکروهات و گاه حرامیات(!)بوده است.
اما برخی فیلمنامههای این دوره به نظرم میرسد که محکمتر و قابل اعتناتر از فیلمنامههای دیگر بودند: نرگس(رخشان بنیاعتماد و فریدون جیرانی) نیاز(علی اکبر قاضی نظام) همسر(مهدی فخیم زاده) نان و شعر(کیومرث پور احمد) هامون(داریوش مهرجویی) سفره ایرانی(کیانوش عیاری) ناخدا خورشید(ناصر تقوایی) شیر سنگی(مسعود جعفر جوزانی) و معتقدم فیلمنامه یکبار برای همیشه نیز که خودم آن را نوشتم فیلمنامه محکمی دارد.
) در میان فیلمنامههای سینمای پیش از انقلاب انتخابهای من عبارتاند از: رگبار نوشته بهرام بیضایی گوزنها نوشته مسعود کیمیایی دایره مینا نوشته داریوش مهرجویی زیر پوست شب نوشته فریدون گله از میان فیلمنامههای پس از انقلاب هم،فیلمنامههای زیر را انتخاب میکنم: باشو غریبه کوچک نوشته بهرام بیضایی بودن یا نبودن،نوشته کیانوش عیاری قصههای مجید نوشته کیومرث پور احمد ناخدا خورشید نوشته ناصر تقوایی بای سیکل ران نوشته محسن مخملباف نسل سوخته نوشته رسول ملاقلی پور در میان فیلمهای عباس کیا رستمی هم،به نظرم زیر درختان زیتون تنها فیلمی است که قصه و فیلم نامهای منسجم دارد و از قابلیتهای فیلم نامهای حرفهای برخوردار است."