چکیده:
اهمیت مطالعات تطبیقی میان مذاهب اسلامی خصوصا در باب مسائل چالشبرانگیز مانند «تعدد زوجات» در عصر کنونی، میتواند در روشن شدن بسیاری از زوایای مبهم این مسئله کمک نماید. به همین دلیل مقاله حاضر با روش توصیفی – تحلیلی «بررسی ادله نقلی مشروعیت تعدّد زوجات از منظر فقهای فریقین» را مورد بحث و بررسی قرار داده است و نتایج تحقیق بیانگر این است که: مفسرین امامیه با استناد به آیات و روایات تفسیری، تعدد زوجات را امری جایز و مشروع میدانند، و فقهای امامیه به تبع از نظر مفسرین و تحت تاثیر آیات و روایات وارده، آن را تحت شرایطی جایز میدانند و برخی از مفسران اهل سنت، تعدد زوجات را مختص پیامبر(ص) دانستهاند، در صورتی که این مسئله با صدر و ذیل آیات و روایات همخوانی ندارد، به همین دلیل هم فقهای مذاهب خمسه اکثرا قائل به تعدد زوجات هستند و آن را امری مشروع میدانند.
خلاصه ماشینی:
2ـ بررسی دلایل مخالفان تعدد زوجات برخی با توجه با آثار سوء و زیان بار نظام چند همسری، و بدون توجه به ضرورتها که موجب وضع چنین قانونی از سوی شارع مقدس شده است، تنها با تکیه بر دانش و تجربه محدود بشری، از پایه و اساس، آن را نفی و طرد نموده و برای نفی کلی آن به ادله چندی استناد جسته اند: 2ـ1ـ آثار سوء اجتماعی و خانوادگی چند همسری اقدام مردان در ازدواج های متعدد، احساسات زنان را دچار خدشه میکند و آنان را از زندگی ناامید میکند و در نتیجه زنان، کار خانه را، به اهمال می گذرانند و در تربیت اولاد کوتاهی و سنگینی میکنند و همانند کاری که مردها با آنها کرده اند نموده، دست به زنا و خیانت در مال و ناموس دراز می کنند و در نتیجه هر چه زودتر سقوط می کند.
محمد بن فضل از سعد الجلاب و سعد الجلاب از امام صادق (ع) روایت کرده است که آن حضرت فرمود : غیرت مخصوص مردان است و لذا خداوند بیشتر از یک مرد را بر زن حرام فرمود ولی به مرد چهار زن را اجازه داده است و خداوند بزرگوار تر از این است که به زن حمیت و غیرت دهد و در عین حال اجازه دهد که مردش با داشتن یک زن و سه زن دیگر نیز اختیار کند، درباره شرط عدالت در جواز چند همسری علاوه بر آیه بیان شده، روایاتی نیز وجود دارد از اما صادق (ع) روایت شده است که پیامبر(ص) اوقات خود را ما بين زنان خود تقسیم می فرمود و مساوات را بین آنها برقرار می داشت سپس می فرمود :خدایا این است تقسيم من تا آنجا که قادر به حفظ آن بود و می توانتم .