چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی «آموزش مهارتهای زندگی از دیدگاه امیرمومنان علی» بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر شهرکرد بود. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان متاهل شهر شهرکرد بود که از میان آنان 40 زن متاهل داوطلبانه بهعنوان نمونه انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (با تعداد برابر) قرار گرفتند. در این پژوهش، از پرسشنامه «رضایت زناشویی» انریچ (نمونه کوتاه) استفاده شد و آزمودنیهای دو گروه قبل و بعد از آموزش، آن را تکمیل کردند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت هفت جلسه 90 دقیقهای بهصورت یک جلسه در هر هفته، آموزش مهارتهای زندگی از دیدگاه امام علی را فراگرفتند. اما بر روی گروه گواه هیچ مداخلهای صورت نگرفت. نتایج تحلیل کواریانس (ANCOVA) نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ رضایت زناشویی تفاوت معناداری وجود داشت (001/0 P<) و میزان رضایت زناشویی گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون و گروه گواه بهطور معناداری افزایش یافت. نتیجه اینکه آموزش مهارتهای زندگی از دیدگاه امام علی، بر افزایش رضایت زناشویی زنان متاهل موثر بود.
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of "life skills training from the perspective of the Commander of the Faithful Ali (pbuh)" on the marital satisfaction of married women in Shahrekord city. The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test, control group design. The statistical population included all the married women of Shahrekord city, 40 of whom were voluntarily selected as a sample and were assigned two experimental and control groups (with equal numbers) by random assignment. Enrich's marital satisfaction scale (short version) was used and the subjects of two groups completed it before and after the training. The subjects in the experimental group learned life skills from Imam Ali's point of view for seven 90-minute sessions, one session per week, but there was no intervention on the control group. The results of analysis of covariance (ANCOVA) showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of marital satisfaction (P<0.001) and the level of marital satisfaction of the experimental group increased significantly compared to the pre-test and the control group. This shows that teaching life skills from the perspective of Imam Ali was effective in increasing the marital satisfaction of married women.
خلاصه ماشینی:
ir دريافت: 30/07/1399 ـ پذيرش: 06/12/1399 چکيده هدف از اين پژوهش، بررسي اثربخشي «آموزش مهارتهاي زندگي از ديدگاه اميرمؤمنان علي(» بر رضايت زناشويي زنان متأهل شهر شهرکرد بود.
در منابع اسلامي، چه در آيات و چه در روايات، معصومان( در زمينه خانواده و جايگاه و ارزشي که اين نهاد مقدس دارد، به صورت گستردهاي پرداختهاند؛ اما اين پژوهش با تمرکز بر کلمات و سلوک و مهارتهاي مبتني بر ديدگاه اميرمؤمنان علي( در پي اثربخش بودن اين موارد بر روي رضايت زناشويي براي تحکيم بنيان خانواده است.
بدینروی پژوهش حاضر در پي پاسخگويي به اين سؤال است که آيا آموزش مهارتهاي زندگي از ديدگاه امام علي( بر روي رضايت زناشويي زنان متأهل شهر شهرکرد مؤثر است يا نه؟ 2.
در اين پژوهش متغير مستقل «آموزش مهارتهاي زندگي از ديدگاه امام علي(» و متغير وابسته «رضايت زناشويي» است.
دستور جلسه: مروري بر مطالب جلسه قبل، بررسي تکاليف قبلي، آموزش مهارت همدلي و خيرخواهي، تأثير همدلي و خيرخواهي در روابط و زندگي زناشويي و اجتماعي، مراحل همدلي از ديدگاه امام علي(، شيوه کاربرد آن در زندگي زناشويي، تعيين تکليف.
در ادامه، به بررسي فرضيه اين پژوهش (اثر آموزش مهارتهاي زندگي از ديدگاه امام علي( بر رضايت زناشويي مؤثر است) پرداخته ميشود: جدول 6: تحليل کواريانس تکمتغيري تأثير آموزش مهارتهاي زندگي بر رضايت زناشويي منبع تغييرات, مجموع مجذورات, درجه آزادي, ميانگين مجذورات, F, سطحم معناداري, اندازه اثر, توان آماري پيشآزمون, 361/115, 1, 361/115, 913/0, 345/0, 024/0, 154/0 بين گروهها, 96/10662, 1, 96/10662, 407/84, 000/0, 695/0, 1 خطا, 13/4674, 37, 32/126, کل, 00/1164562, 40, نتايج آزمون تحليل كوواريانس در جدول (6) تفاوت دو گروه گواه و آزمايش را در رضايت زناشويي نشان ميدهد.