چکیده:
این پژوهش با هدف ساخت، اعتبار یابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس انتظار-ارزش-سود- هزینه در میان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 99-1398 بود. اندازه نمونه شامل تعداد 395 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاس پژوهشگرساخته را تکمیل کردند. روشهای تحلیل عبارت بودند از : تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی محتوایی، روایی همزمان و ضریب آلفای کرونباخ. نتایج تحلیل عامل اکتشافی، انتظار، ارزش، سود، هزینه روانشناختی، و هزینه موقعیتی را به عنوان 5 عامل مقیاس نشان داد. تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم، نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس را تأیید کرد. ضریب پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 848/0، و برای زیر مقیاسهای انتظار، ارزش، سود، هزینههای روانشناختی، و هزینههای موقعیتی به ترتیب 898/0، 899/0، 793/0، 862/0، 778/0 به دست آمد.
This study was conducted with the aim of developing, validation, reliability, and normalization of Expectancy- Value – Benefit - Cost Scale among students of Bu-Ali Sina University. The research method was descriptive-correlational, and the statistical population included all students of Bu-Ali Sina University in the academic year of 2019-2020. The sample size included 395 students were randomly selected through multi-stage cluster sampling method, and they completed the researcher-made scale. Methods of analysis included: exploratory and confirmatory factor analysis, content validity, and concurrent validity, and Cronbach alpha coefficient. The results of exploratory factor analysis extracted 5 factors named expectation, value, benefit, psychological cost, and situational cost. Moreover, first and second order confirmatory factor analysis confirmed the results of exploratory factor analysis of the scale. The estimated Cronbach alpha reliability coefficients for the whole scale was 0.848, and for expectation, value, benefit, psychological costs, and situational costs were 0.898, 0.899, 0.793, 0.862, and 0.778 respectively.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: مقیاس انتظار- ارزش- سود- هزینه، دانشجویان، روایی، پایایی، هنجاریابی Developing, Validation, Reliability and Normalization of Expectancy- Value- Benefit- Cost Scale among Bu-Ali Sina University Students Khosro Rashid.
بر این اساس پژوهشگران نظریات گوناگونی از انگیزش ارایه کردهاند (Camacho, Alves & Boscolo, 2020) مانند نظریه شناخت اجتماعی (Bandura,1997)، نظریه خود تعیینگری (Deci & Ryan, 2000)، نظریه علاقه (Hidi & Renninger, 2006)، نظریه خود (Dweck, 1999)، نظریه اسناد (Weiner, 1985)، نظریه هدف پیشرفت (Elliot & Harackiewicz, 1996) و نظریه انتظار- ارزش (Eccles et al.
باتوجه به نتایج پژوهشها مبنی براینکه عامل هزینه در کنار مؤلفه انتظار و ارزش، بر انگیزش و عملکرد تحصیلی اثر گذار است، برخی پژوهشها، مقیاس هزینه تکلیف را ساخته و اعتباریابی کردند و یک یک ساختار چهار عاملی برای هزینه تکلیف (مانند هزینه تلاش تکلیف، هزینه از دست دادن فرصتهای رقیب، هزینه هیجانی و هزینه تلاش بیرونی) نشان دادند (Flake et al.
از اینرو، این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس انتظار- ارزش- هزینه - سود در میان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا انجام شده و به دنبال آن است که نقش هزینههای روانشناختی، هزینههای موقعیتی و سود را در کنار عاملهای انتظار و ارزش مورد بررسی قرار دهد تا بتوان انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان در موقعیتهای مختلف یادگیری را پیشبینی کرده و بهتر بتوان در مورد آینده آنها تصمیمگیری کرد.
اطلاعات هنجاری عامل هزینه موقعیتی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف ساخت و اعتبار یابی مقیاس انتظار- ارزش - سود- هزینه در میان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا انجام شد.