چکیده:
کسب معرفت توسط انسان از سه راه عقل، حس و قلب حاصل میشود و هر کدام کارکردی ویژه دارند. یکی از مفاهیم مهم در بررسی سیر شکلگیری ادراکات در انسان، ادراکات اعتباری، چگونگی شکلگیری آنها و جایگاه آنها در تقسیم-بندی انحاء معقولات و جایگاه آنها در تحلیل و بازسازی نظریه اجتماعی است. روابط انسانها با یکدیگر و رابطه انسان با محیط پیرامون خود در محدوده مفاهیم اعتباری قرار میگیرند، لذا شناخت دقیق اعتباریات، نحوه بازسازی و جایگاه آنها در تفکر علامه طباطبایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این پژوهش به تحلیل بازسازی ادراکات اعتباری در تفکر علامه طباطبایی با روش تحلیلی توصیفی پرداخته میشود که میتوان بر اساس آن نظامات اخلاقی و اجتماعی را شکل داد. ابتدا سیر ادراکات از حس تا اعتباریات در انسان تحلیل میشود، سپس به معرفی انواع معقولات در انسان و سپس به مساله ادراکات اعتباری در اندیشه علامه طباطبایی و چگونگی بازسازی آن در تفکر علامه در چارچوب نظریه اجتماعی پرداخته خواهد شد.
Among the important concepts in examining the process of formation of perceptions in humans are credit perceptions, how they are formed and their place in the division of rationality. Human relationships with each other and human relationships with their surrounding environment are within the scope of credit concepts, so accurate knowledge and the way of reconstruction and credits are very important in social theory. In this research, credit perceptions are analyzed as a non-Eurocentric reading in the context of sociology with a descriptive analytical method. Therefore, after analyzing the course of perceptions from sense to beliefs and introducing the types of rationality in humans, how to reconstruct beliefs in the framework of social theory is discussed. Based on this, credit perceptions are a very efficient conceptual tool for measuring the degree of civilization and progress of a society, because the more credit concepts there are in a society, the more advanced that society is. By insisting on pre-societal values, Allameh explains how society is formed and emphasizes the agency of the individual. Allameh examines the structure of the society with the post-societal validity and emphasizes on the originality of the individual and the society at the same time as the priority of the society and the independence of the individual.
خلاصه ماشینی:
زیرا برطرف شدن نیازهـای خـود را در پیـروی از قراردادهـایی می داند که مطابق رفع نیازش آن را ایجاد کرده است (مطهری ، ١٣٩٠، ج ٦/ ٣٨٥) بر این اساس علاوه بر نیازهای مشـترک جوامـع بشـری ، هـر جامعـه ای بـا توجـه بـه اقتضـائات فرهنگـی ، دینـی و اجتمـاعی خـاص خـود نیازهـایی دارد کـه مخـتص بـه آن جامعه هستند به عنوان مثال از جمله اعتباریاتی که بر اساس اقتضائات دینی در میان جوامع اسلامی به وجود آمده است می توان به اعتبار اخوت و برادری میان مسلمانان اشاره کرد که بر اساس آن نوعی قرابت بین افراد جعل شده تا بنا به مصلحت ، آثار حقیقی اجتماعی بر آن مترتب شود( طباطبایی ، بی تا، ج١٨ /٣١٦) لذا هر جامعه ای نیازمند جعل اعتباریاتی مختص به خود است تا هماهنگی و تناسب لازم میان اعتباریات و نیازها برقرار باشد.