چکیده:
حقوق شهروندی بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای حقوق فردی، قادر است که نقش تعیین کنندهای در احساس عدالت اجتماعی و در نهایت توسعه سیاسی داشته باشد. بنابراین هدف پژوهش ارایه الگوی حقوق شهروندی درسازمانهای دولتی ایران است. پژوهش از نظرهدف توسعهای بوده که با استفاده از روش ترکیبی اکتشافی بصورت کیفی و کمی انجام گرفت، جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی خبرگان فعال حقوق شهروندی بود.12 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. در مرحله کمی جامعه مدیران و کارکنان استانداری چهارمحال و بختیاری به تعداد 200 نفر بودند. حجم نمونه 132 نفر با فرمول کوکران تعیین گردید. بخش کیفی از روش داده بنیاد با کمک مصاحبه و بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه به صورت صوری، همگرا و محتوایی و پایایی پرسشنامه به کمک ضریب آلفایتأیید شد. برای تحلیل دادههای کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس نتایج کدگذاری باز و محوری، عوامل علی شامل کیفیت زندگی کاری کارکنان، داشتن آزادی بیان، پاسخگویی و مسئولیتپذیری، فرهنگ سازمانی، اسناد و قوانین بالادستی و عوامل زمینهای شامل آموزش و توسعه، تیمسازی، الزامات فرهنگی- اجتماعی، الزامات قانونی، توان اجرایی، زیرساخت فناوری. عوامل مداخلهگر چالشهای مدیریتی، چالشهای سازمانی، موانع قانونی، سیاستی-حاکمیتی بودند. راهبردها شامل کشف استعداد، تفکرگرایی، خودباوری، رسانههای جدید، شبکهسازی، پیامدها شامل مسئولیتپذیری، انسجامگرایی، افق بلند، حفظ کرامت، عزتنفس و ارزشهای انسانی بودند. ابعاد حقوق شهروندی شامل سلامتی، آزادی اندیشه، عدالت، حق آموزش و رفع تبعیض بود. براساس آزمون معادلات ساختاری مدل تأیید گردید.
The purpose of this study is to present a model of citizenship rights in Iranian government organizations. The research was a developmental study that was conducted qualitatively and quantitatively using a combined method. The statistical population of the research was in the qualitative stage of active civil rights experts. 12 people were selected by purposive sampling method. At a small stage, the community of managers and employees of Chaharmahal and Bakhtiari governorate are 200 people. The sample size of 132 people was determined by Cochran's formula. Qualitative part of the foundation data method was used with the help of interview and quantitative part of the questionnaire was used to collect information. The validity of the questionnaire was confirmed by formality, convergence and content and the reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Structural equation modeling was used to analyze the quantitative data. Based on the results of open and centralized coding, causal factors include quality of work life of employees, freedom of expression, accountability, organizational culture, upstream documents and laws, and underlying factors including training and development, team building, socio-cultural requirements, legal requirements, ability Executive, technology infrastructure. The intervening factors were managerial challenges, organizational challenges, legal barriers, and policy-governance. Strategies included talent discovery, thinking, self-confidence, new media, networking, consequences including responsibility, cohesiveness, long-term, dignity, self-esteem, and human values. Dimensions of citizenship rights included health, freedom of thought, justice, the right to education, and the elimination of discrimination. The model was confirmed based on the structural equation test.