چکیده:
یکی از موضوعات مهم در مورد دانش آموزان بررسی رفتارهای ها پر خطر آنهاست. یکی از برجسته ترین عواملی که در کاهش رفتارهای پر خطر دانش آموزان نقش ویژه ایفا می کند، معلمان اند که می توانند با اتخاذ شیوه ای صحیح نقش مهمی در کاهش رفتارهای پر خطر دانش آموزان ایفا کنند. هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش معلم در کاهش رفتارهای پر خطر دانش آموزان می باشد. بدین منظور به معلم به عنوان مهم ترین فرد در زندگی دانش آموزان توجه نموده و نقش وی در کاهش رفتارهای پرخطر آنان مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا، مراحل تغییر یک رفتار بیان شد و برخی از روش ها و شیوه های تربیتی برای تغییر دادن دانش آموزان توضیح داده شد. امیدواریم با این روش های بیان شده، نقش پیشگیرانه در مدرسه داشته باشیم و به ارتقای سلامت معنوی در جامعه کمک کرده باشیم.
خلاصه ماشینی:
نابهنجاری های روانی و رفتاری دانش آموزان متوسطه آشفتگی های فکری افسردگی طولانی مدت احساس شادی و یا غم بیش از اندازه نگرانی ، اضطراب و ترس های بی مورد و بیش از اندازه انزواطلبی و گوشه گیری اختلال مربوط به خوردن و خوابیدن احساس خشم و طغیان داشتن توهم و یا هذیان گویی ناتوانی در حل مسائل و مشکلات روزمره کاهش عملکرد و فعالیت های کلاسی فکر خودکشی بروز اختلالات روان تنی گرایش به سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر بزه کاری و رفتارهای مخرب تغییرات شخصیتی حاد و بارز احساس غم ، ناامیدی و درماندگی بیش از اندازه دوری جستن از دوستان ، اعضای خانواده و هم کلاسی ها ، تمایل به تنها ماندن شنیدن و دیدن صداها و صحنه هایی که واقعیت خارجی ندارند کاهش تمرکز و توجه به موضوعات نیاز به شستن و تمیزی بیش از اندازه ی دست ها و وسایل شخصی کاهش علاقه به فعالیت هایی که سابقا از انجام آن ها لذت می برده است (همان).
در زیر چند اصل را که باید در یک برنامه ی تشویق – چشم پوشی رعایت شود، ارائه می شود : ( نلسون و همکاران، ۱۳۸۰: ۲۱۲) به خاطر داشته باشید مادام که دانش آموز خواهان توجه شما نباشد ، روش اغماض موثر واقع نخواهد شد ، برای پی بردن به این امر از روش پیش آیند رفتار – و پس آیند استفاده کنید .