چکیده:
جلفا یکی از قدیمیترین محلات شهر اصفهان است که بهمنظور اسکان مسیحیان ارمنستان، در جنوب زایندهرود در زمان صفویه احداث شد. پس از گذشت ایام از زمان ساخت آن تاکنون، هرچند این محله مانند دیگر نقاط شهر دستخوش تغییرات بسیاری شده است، اما جزء معدود محلاتی است که هنوز پیشوند «محله» را با خود حمل میکند و شهروندان، بهعنوان مخاطبین منظر شهر، «محلهبودن» آن را به رسمیت میشناسند. اما سوال این است که چه عامل (هایی) باعثشده این منطقه در مقابل فشارهای ساختارشکن ناشی از قرائتی از شهرسازی مدرن وارداتی، تاب آورد در صورتی که محلۀ مشابه جویباره از این نظر فاقد موفقیت است؟ بیشک عوامل مختلفی باعث تشخص منطقهای از شهر و تبدیل آن به محله میشود اما در پژوهش پیشرو با نوعی خاص از محلۀ اقلیتنشین مواجه هستیم که برخلاف نظریات بسیاری از جامعهشناسان و انسانشناسان معتبر، از رونق فراوانی بهرهمند است. با بررسی منابع کتابخانهای و اسناد، بازدید میدانی و با بهرهگیری از رویکرد کلنگر منظر و به مدد جامعهشناسی و انسانشناسیتاریخی، مشخص شد که تهدید اقلیتبودن در این محله، به فرصت تبدیلشده و باعث ایجاد همبستگی و حس تعلق خاطر نسبت به محله گردیده است (این امر مورد تایید صاحبنظران نیز هست). اما با مقایسۀ ناحیۀ دیگر اقلیتنشین در اصفهان همان دوران، یعنی محلۀ «جویباره» (یهودیه سابق)، نکتۀ حائز اهمیت این است که تنها همبستگی ناشی از اقلیتبودن کافی نبوده و هنگامی که قدرت، ثروت و آزادی عمل از جانب حکومت به همراه عوامل فرهنگی (از بیرون)، به کمک این همبستگی (از درون) بیاید، محلهای سرشار از پویایی و پیشرفت را به ارمغان خواهد آورد. پژوهش پیش رو بهدنبال بررسی و تحلیل برخی از مهمترین عوامل موفقیت جلفا در محلهبودن به نسبت جویباره است. عواملی که شاید بخشی از مولفههایی باشند که به رونق و احیا مفهوم محله کمک میکنند.
Julfa is one of the oldest neighborhoods in Isfahan, which was built to settle the Christians of Armenia on the south part of the Zayandehrood River during the Safavid period. Although its construction has undergone many changes, like the other parts of the city, it is one of the few neighborhoods that still carries the “neighborhood” prefix, and the citizens, as the city’s landscape audience, acknowledge it as “ a neighborhood.” The question is, what factor (s) has made this region withstand the anarchist pressures of the perceived concepts of the modern imported urbanism, while the similar neighborhood of Juibareh has failed in this regard? Undoubtedly, various factors contribute to an area’s identification and its transformation into a neighborhood, but in the present study, we encounter a special minority neighborhood that, contrary to the views of many reputable sociologists and anthropologists, still has its former prosperity. By examining library resources, documents, field visits and using a landscape holistic approach, and also with the help of sociology and historical anthropology, we found that in this region a threat like being a minority has changed into an opportunity that causes solidarity and a sense of belonging to the neighborhood. (Which is also confirmed by experts). Comparing Juibareh neighborhood (formerly Judea) to another minority neighborhood of the same period in Isfahan shows that minority solidarity is not enough for a neighborhood and when power, wealth, and freedom of action come together with cultural factors provided by the government (from outside the group) and reinforce the help of this solidarity (from within the group), the neighborhood will be full of dynamism and progress. The present study seeks to investigate and analyze some of the most important factors of success in Jolfa remaining a neighborhood compared to Juibareh and examines factors that may contribute to the prosperity and revitalization of the neighborhood concept.