Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر تفسیرهای روشنفکرانه از قرآن و حدیث

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(18 صفحه - از 140 تا 157)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ، روشنفکر ، شبهه ، دین ، احکام ، هامان ، اسلام ، تفسیر ، متشابهات ، یهودیان

خلاصه ماشینی:

"همین اندازه باید به خود بیایند که ببینند آیا این گونه افکار و اندیشه‌ها و مسائل دینی را به بازی گرفتن به نفع کیست؟ اگر درست بیندیشند می‌فهمند که هرگونه ایراد و تشکیک در مسائل دین، امروزه به نفع استعمارگر است؛ چون آن دوره‌ای که استعمارگران با نیروی نظامی بر کشورها چیره می‌شدند تقریبا سپری شده و بیشتر سعی می‌شود از راه استعمار فرهنگی زمینه را برای واژگونی یک نظام آماده کنند و نظامی را به نفع خودشان روی کار آورند. اندیشه حوزه: در مورد این شبهات که فرمودید با این که اگر به تاریخ مراجعه کنند، شبهه برطرف می‌شود و معلوم می‌گردد که مطرح‌کنندگان آن اطلاعات تاریخی ندارند، اما در عصر حاضر برداشتهای نادرستی در زمینه فقه، اصول دین و غیره مطرح می‌کنند، با این که اطلاعی از فقه و محتوای دین ندارند؛ از قبیل شبهاتی که درباره ارث، قصاص، دیه زن و مرد و غیره مطرح می‌شود، اگر در تاریخ که می‌توانند مطالعه کنند و بفهمند دچار انحراف و سوء برداشت می‌شوند، در مسائل دینی و کلامی که تخصص لازم دارد و آنان فاقد آن هستند، چگونه این شبهات را مطرح می‌کنند. این روشنفکران می‌گویند مسائلی از قبیل قصاص و تفاوت بین زن و مرد از آن جا آمده است ؛ یعنی بعضی از احکام جزایی که به صورت خشن مطرح شده بازتاب زمان جاهلیت در قرآن و متناسب با آن عصر است؛ یعنی نه این که اسلام این حکم را از آنها گرفته باشد، بلکه خود آن فرهنگ و جو جاهلی اقتضا می‌کرده که احکام جزایی این گونه تشریع شود و نیز وضعیت زن که در جامعه آن روز بوده است، می‌طلبیده که احکام ارث این چنین تشریع شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.