خلاصه ماشینی:
"23 بیتردید اگر جامعهای براساس آموزههای دینی تربیت گردد و فرهنگ دین در آن جامعه نهادینه شود، بسیاری از مشکلات اعم از مادی و معنوی در آن به وجود نخواهد آمد، یادر صورت بروز آنها بآسانی برطرف خواهد شد؛ به عنوان مثال اگر انسانها به مال و جان خود به عنوان امانت الهی بنگرند و خود را در مقابل آن مسؤول بدانند ـ چنان که به نظر حضرت دامنه این مسؤولیت به قدری وسیع است که حتی حیوانات و سرزمینها را نیز در برمیگیرد؛ فانکم مسؤولون حتی عن البقاع و البهائم24 در این صورت آیا جایی برای این همه ظلم و تعدی به مال و جان آبروی مردم و گسترش فقر و محرومیت در جهان باقی خواهد ماند؟ 2 ـ حق محوری در باور امام علی علیهالسلام حق محوری و عدالتخواهی به گونهای است که تمامی سعی و تلاش او را به سمت و سویی سوق میدهد که هر چه بیشتر بتواند حقگویی و حقجویی و حقطلبی را در مردم زنده کرده، آنها را پیرامون محور حقپرستی گرد آورد.
4 ـ اصلاح فرهنگ جامعه به نظر حضرت آنچه محرومیتها را در جامعه سبب شده و هر روز دامنه آن را گستردهتر میسازد، قبل از آن که ریشه در مسائل اقتصادی داشته باشد، ریشه در بینشها، باورها، برداشتها و ارزشهای فرهنگی جامعه دارد؛ به عنوان مثال در جامعهای که نظام طبقاتی و ارزشهای برخاسته از فرهنگ تبعیضنژادی و عصبیتهای حزبی و قومی حاکم است، و انسانهای تحت سلطه این فرهنگ، گرچه به ظاهر در یک کشور یا یک شهر یا یک محله زندگی میکنند، اما فرهنگ حاکم، آنان را در درجات مختلف قرار داده، که براساس آن درجات حتی امکانات عمومی و دولتی به آنها تعلق میگیرد، و به تعبیری، هر قسمت به اندازهشان و جایگاه اجتماعیاش امکانات ویژهای را میطلبد، این دایره بسته خودبهخود فقر و محرومیت را برای گروهی و رفاه و آسایش و ثروت را برای دستهای دیگر فراهم میسازد."