چکیده:
تجربه، بهترین معلم مدیریت بحران است. معمولا کسانی که قبلا بحرانی هایی را تجربه کرده اند، حساسیت بیشتری نسبت به بحران های آتی دارند. علاوه بر تجربه، سایر اجزای مدیریت دانایی و استفاده از قدرت فکر خود و دیگران نیز می تواند بر پیشگیری و مداخله در بحران تاثیر گذارد.
خلاصه ماشینی:
"2-شناسایی انواع بحرانها،ارزیابی ریسک و اولویتبندی آنها 3-تعیین ارتباطات بحرانی 4-تعیین راهبردهای برخورد با رسانهها 5-تشکیل گروه مدیریت بحران 6-شناسایی و درک توانمندیهای سازمان 7-تهیهء برنامهء مدیریت بحران 8-پیشبینی و پیشگیری از وقوع بحران 9-تعیین روشهای مداخله در بحران 01-تعیین روشهای سالمسازی برنامهء مدیریت بحران( Crisis Management Plan ) درصورتی که برنامهریزی برای بحران،بدون توجه به عوامل و واقعیتهای درونی و بیرونی انجام شود،گمراهکننده بوده و عدم اجرای آن بسی بهتر از کاربرد آن خواهد بود.
اجزای برنامهء مدیریت بحران یک برنامهء مدیریت بحران،شامل اجزای مختلفی است که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-تعیین سخنگوی سازمان در زمان بحران 2-تعیین اعضای گروه بحران 3-تهیهء فهرستی از بحرانهای بالقوه بههمراه روشهای پیشگیری یا مداخله 4-تهیهء فهرستی از شماره تلفنهای ضروری 5-پیشبینی پیشگیری از وقوع بحران(شامل پیشبینی فرآیند کنترل و ادارهء مشکلات بهمنظور کاهش تعداد حوادث و بحرانها) 6-پیشبینی آموزش(شامل پیشبینی اجرای برنامهای برای ارائه و انتقال اطلاعات مربوطه به کارکنان در جهت افزایش مهارتهای آنها)در بسیاری از محیطهای اداری و کارگری،با آموزش کارکنان و ارتقاء مهارتهای آنها در زمینههای فنی، مالی،حقوقی-قانونی،حفاظت اطلاعات،مدیریت استرس و آموزش در مورد اهمیت و روشهای حفظ شهرت سازمان، میتوان از بروز بسیاری از بحرانها جلوگیری کرد.
عوامل مؤثر بر استفاده از متخصصان بیرونی به شرح زیرند: 1-اهمیت برنامهء مدیریت بحران 2-تجربه و تواناییهای داخلی 3-تجربه و تواناییهای متخصصان بیرونی 4-وسعت و پیچیدگی فعالیتهای سازمان 5-بیطرفی متخصصان بیرونی 6-بهرهگیری از خدمات آموزشی متخصصان بیرونی "سیستم اطلاعات بحرانهای بحثآفرین CCLS Controversial Crisis Information Systems )یک سیستم اطلاعاتی رایانهای است که میتواند در خصوص تهیهء برنامهء بحرانهای رودرروی یک سازمان،مفید واقع شود."