Skip to main content
فهرست مقالات

زبان و ادب فارسی و میزان و معیار آموزش هر یک از آنها در تحصیلات دانشگاهی

نویسنده:

(7 صفحه - از 281 تا 287)

کلید واژه های ماشینی : زبان، اختراع، زبان و ادب فارسی، نقاش، خط، رنگ، نثر، تاریخ، شعر، زیبائی

خلاصه ماشینی:

"درست است که باید گذشتگان و خاصه زبان فصحا و استادان‌ زبان و سخن‌گویان طراز اول را آموخت و بدان وسیله ذوق را پرورد و قریحهء خویش را تقویت کرد،اما این کار هدف نیست،وسیله است برای آن‌که زبان امروز خود را با غنا و وسعت و زیبائی بیشتری به کار ببریم و موضوع بحث ما نیز همین است که زبان و ادب‌ آن را،در ضمن تحصیل عالی،تا چه حدود در چه سطح می‌توان و باید آموخت؟ هرزبان-اعم از زنده یا مرده-از دو قسمت مشخص و مجزا از یکدیگر تشکیل می‌شود: 1-واژگان،که آن را به زبان فرانسوی Vocabulaire و به انگلیسی Vocabulary گویند و مراد از آن مجموعهء لغت‌هائی است که زبان را تشکیل می‌دهد. اما آیا اگر فرض کنیم که کسی تمام واژه‌های زبانی ا از بر کند و به فرض محال معنی میلیون‌ها لغت آن را بدون هیچگونه اطلاع دیگر-بداند،می‌توان‌ گفت که وی آن زبان را می‌داند؟و آیا چنین کسی،به صرف دانستن معنی لغت‌های آن زبان‌ می‌تواند به هدف اصلی از آموختن زبان،یعنی گفتن و نوشتن با آن برسد؟ پاسخ این سئوال منفی است،چه برای پدید آمدن زبان عنصری دیگر نیز دربایست‌ است که آن را دستور زبان یا گرامر گویند و آن عبارت است از مجموعهء قواعد و ضوابطی‌ که برای تلفین و ترکیب،یا تغییر دادن و صرف واژگان،برای به دست آوردن معنی مورد نظر باید مراعات شود. اما گروهی دیگر-که آنان را شاعر و نویسنده می‌خوانیم-کسانی هستند که از همین الفاظ و عبارات عادی و مستعمل بین مردم برای آفرینش زیبائی استفاده می‌کنند و کلام‌ خود-اعم از شعر یا نثر-را طوری می‌سازند و می‌سرایند که شنونده احساس لذت می‌کند و بی‌درنگ متوجه می‌شود که اینگونه سخن گفتن حد همه‌کس نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.