Skip to main content
فهرست مقالات

سیره امام علی (ع) و تساهل و تسامح

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 97 تا 105)

کلید واژه های ماشینی : تساهل ، سیره ، اسلام ، سیره امام علی ، تساهل و عدم تساهل ، دین ، خدا ، امام علی ، حق ، عدالت

تساهل و تلورانس در فرهنگ غرب دارای مبانی و فرایند تاریخی خاصی است که با آنچه در فرهنگ اسلامی تحت این عنوان مطرح شده تفاوت ماهوی دارد. در مکاتب گوناگون سخن از تساهل و عدم تساهل مطلق نیست. در هیچ مکتبی سازش و تحمل رفتار مخالف و یا نابردباری در برابر آن به طور مطلق تجویز نشده است بلکه بحث از تساهل و عدم تساهل نسبی است. بنابراین مهم تبیین موارد تساهل و عدم تساهل در مکاتب مختلف است. از آن جا که سیره علی(علیه السلام) تجسم عینی اسلام است، برای راه یابی به موارد تساهل و عدم تساهل در مکتب اسلام می توان سیره آن حضرت(علیه السلام)را مورد توجه قرار داد. نبشتار حاضر با این هدف به سیره علی(علیه السلام) نگریسته و اجمالا روشن کرده است که امام علی(علیه السلام)با تمام وجود به اصول اساسی دین پای بند بود و مداهنه و سازش درباره آن ها را روا نمی دانستند و در برابر ناقضان حدود الهی، تهدیدکنندگان عدالت اجتماعی و توطئه گران براندازی نظام دینی سخت نامتساهل بودند. در عین حال، در مورد حقوق شخصی و مناظرات علمی بسیار با سعه صدر و متساهل بودند. در این خصوص، نمونه هایی از سیره آن بزرگوار ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"نبشتار حاضر با این هدف به سیره علی(علیه السلام) نگریسته و اجمالا روشن کرده است که امام علی(علیه السلام)با تمام وجود به اصول اساسی دین پای بند بود و مداهنه و سازش درباره آن ها را روا نمی دانستند و در برابر ناقضان حدود الهی، تهدیدکنندگان عدالت اجتماعی و توطئه گران براندازی نظام دینی سخت نامتساهل بودند. »([29]) همچنین امام علی(علیه السلام)، مالک اشتر، این سردار بابصیرت و خستگی ناپذیر و نیز مسلمانان مصری را که در برابر منکر ایستادند و در برخورد با استاندار خائن، خشم مقدس خود را به نمایش گزاردند، ستودند: «نامه ای از بنده خدا، علی، امیرمؤمنان، است به مردمی که برای خدا خشم کردند، آن گاه که خداوند در زمین معصیت شد و حق او از بین رفته بود ... گرچه برخی از جنگ های رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در حقیقت، برای دفاع از کیان نظام نوپای اسلامی بود که توسط مشرکان و اهل کتاب تهدید می شد، اما نبرد علی بن ابی طالب(علیه السلام) در این جهت، واضح تر است؛ زیرا در عصر آن حضرت(علیه السلام)، حکومت اسلامی کاملا شکل گرفته و بیش تر مسلمانان با علی(علیه السلام)بیعت کرده بودند. علی(علیه السلام) ماجرای نبرد با قاسطین را چنین توضیح می دهند: «هنگامی که دیدم معاویه حرمت های الهی را پاس نمی دارد و از هتک آن ها پروایی ندارد و بیش از پیش بر دامنه شرارت های خود افزوده است، برای کوتاه کردن دست او از اریکه قدرت، با یاران رسول خدا(صلی الله علیه وآله) مشورت کردم ..."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.