Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در مختصات دانش فلسفه و فلسفه ورزی

نویسنده:

(12 صفحه - از 35 تا 46)

کلیدواژه ها :

برهان ،فلسفه ،تفکر ،ماهیت ،سؤال ،فلسفه ورزی

کلید واژه های ماشینی : مختصات دانش فلسفه و فلسفه ، فلسفه ، دانش فلسفه و فلسفه ورزی ، تأملی در مختصات دانش ، فیلسوف ، پژوهشهای فلاسفه و تأملات فیلسوفان ، دانش فلسفه و پژوهشهای فلاسفه ، تفلسف ، پژوهش ، فلسفه‌ورزی

یکی از پـرسشهایی که بـرای طالب دانش فلسفه و هر آکه به دنبال فلسفه‌ورزی است، مطرح است این است که دانش فلسفی یا پژوهش فلسفی و نیز فلسفه‌ورزی دارای چه ویژگیها و اوصافی است؟ کار فلسفی یک فیلسوف یا یک محقق فلسفه چه مختصاتی دارد؟ یک پژوهشگر فلسفه در امر تفلسف خود به چه شرایطی و نکاتی توجه می‌کند و آنها را در امر پژوهش در نظر می‌گیرد و مراعات می‌کند؟ مختصات نگاه فلسفی به اشیاء چیست و یا این نظر و نگرش به اشیاء چگونه و بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟ تمام این پرسشها به نوعی ناظر به سؤال از مختصات و اوصاف علم فلسفه و کار فلسفی است. با تأمل در دانش فلسفه و پژوهشهای فلاسفه و تأملات فیلسوفان می‌توان به برخی از مختصات مهم این نوع از دانش و نیز فعالیتهای آنان دست یافت.

خلاصه ماشینی:

"در این حالت باید توجه داشت که درست است که موضوع پژوهش امری محسوس است، لیکن تأمل فلاسفه انتزاعی و پیشین است و اصل تأملات فیلسوفان، مشاهده ناپذیر و غیر تجربی است و به تعبیر دیگر، گزاره‌هایی که در مورد این موضوع تشکیل می‌شوند، پیشینی هستند. چیستند؟ علیت، حرکت، زمان و مکان چیستند؟ ماهیت علم، تاریخ و ارزش چیست؟ رابطه دقیق و نهایی عدالت و آزادی چیست؟ آیا در پس پدیده‌های هستی، که در حوزه حواس ما آشکار می‌شوند، عنصر بنیادی و غیر مادی‌ای وجود دارد؟ آیا ورای بدن و امور جسمانی، واقعیتی به نام روح موجود است؟ «من» انسان که این همه امور نفسانی و جسمانی را به او نسبت می‌دهیم چیست؟ گوهر دین چیست؟ معنای اصلی زندگی چیست؟ زبان چیست؟ 3ـ تحلیل و شکافت موضوعات و مسایل مورد پژوهش فیلسوف تا حد امکان درصدد تحلیل و تجزیه عناوین، موضوعات و مسایلی است که مورد پژوهش او قرار گرفته است. 5ـ جامع نگری در حوزه‌ای از فلسفه ورزی سعی بر این است تا ابعاد متعددی از واقعیت توضیح داده شود و یا واقعیات متعددی تبیین گردد، به گونه‌ای که تبیین فلسفی دارای جامعیت و شمول بیشتری باشد. تعهدات دیگر فیلسوف نباید موجب حذف و اضمحلال این نوع تعهد او گردد، بلکه یک فیلسوف بهتر است و چنین نیز می‌کند، که تا حد امکان در تلاش برای سازگار ساختن حوزه‌های متعددی که نسبت به آنها احساس تعهد می‌کند، باشد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.