چکیده:
آنچه فراروی خوانندگان محترم قرار دارد، میزگردی است که درباره مبانی اندیشه های سیاسی حضرت امام خمینی(ره) به ابتکار شورای مدیریت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت یکصدمین سال میلاد امام خمینی در مهر ماه 1378 در مدرسه فیضیه برگزار گردیده است. به خاطراهمیت بحث و مناسبتی که با مباحث این شماره فصنامه علوم سیاسی دارد،تقدیم خوانندگان محترم می شود.
خلاصه ماشینی:
"بعضی مسائل را در آنجا مطرح می کنند که حالا وقت نیست من عرض کنم ـ که اگر چه احتمال تإثیر هم ندهد, باید امر به معروف و نهی از منکر بکند تا می رسیم به بحث ولایت فقیه که در آنجا به عنوان برجسته ترین مسائلی است که امام در فقه آن را بررسی کردند.
سوال دوم, با فرض کلامی بودن مسإله ولایت فقیه سوال این نیست که چرا در کتب فقهی مطرح شده; بلکه سوال این است که چرا این مسإله در کتب کلامی در ادامه بحث امامت تا کنون اصلا طرح نشده است؟ آیت الله معرفت: تکیه حضرت استاد بر اطلاق بود که اگر مسإله ولایت فقیه باشد, ما اطلاق دلیل داریم و ولی فقیه وسعت پیدا می کند, چون لفظی است, اطلاق دارد; ولی اگر چنانچه ما از دلایل عقلیه که دلایل امامت است, استفاده می کنیم, دلیل لبی است و اطلاق ندارد.
ما به ادله عقلیه اثبات کردیم ولایت مولا امیر المومنین(ع) را بعد از پیغمبر(ص); اما خود حضرت امیر دستش باز است روی اطلاق خود ادله آنها, و اساسا ببینید مسإله فقهی, یک رنگ خاصی دارد, و تعبد بر آن حاکم است, فقه تعبد است; یعنی یک مقدار مسائلی است که شرع اینها را فرمان داده باید تعبدا آنهارا بپذیریم و جزء وظیفه مکلفین است; اما آیا مسإله ولایت فقیه تعبد است؟ همان طوری که من کلام مولاامیر المومنین(ع) را عرض کردم که فرمود: ((ان احق الناس بهذا الامر اقویهم علیه و اعلمهم بامر الله فیه)) آیا این تعبد است؟ تعبد; یعنی تحمیل."