چکیده:
تبیین مرزهای یک دانش با دانشهای دیگر از لوازم آن دانش به شمار میرود. در دانش انقلاب اسلامی نیز صاحبنظران باید تبیین کنند که قلمرو و مرز این دانش چیست؟ آیا دانش انقلاب اسلامی، چه با نام «جامعهشناسی انقلاب» و چه «تاریخ انقلاب اسلامی»، یک دانش مستقل است و مرزی برای آن میتوان ترسیم کرد، یا این که زیر مجموعه علوم سیاسی است و یا میتواند یک حوزه علمی میان رشتهای باشد؟ عواملی چون تخصصی شدن و گرایشی شدن علوم و اهمیت مسایل انقلاب اسلامی و نقش آن در حیات فردی و جمعی جوامع، ضرورت انجام این کار را بیشتر میکند. در این راستا مقاله حاضر به تشریح محورهای زیر میپردازد:
1. ترسیم وضعیت و ظرفیتهای موجود در زمینه انقلاب اسلامی در ایران؛
2. ترسیم وضعیت مطلوب در زمینه انقلاب اسلامی؛
3. خلاها و نیازهای کنونی و آتی پژوهش در این گرایش؛
4. چالشها و موانع و عوامل محدود کننده توسعه این گرایش؛
5. راهکارها و برنامههای پیشنهادی جهت توسعه این گرایش.
Characterizing the boundaries between a discipline and other disciplines is one of the requirements of the discipline. This is the case in regard to the Islamic Revolution، too. Is the study of Islamic Revolution، whether in terms of “the sociology of revolution” or “the history of the Islamic Revolution”، an independent field of study? Can one draw its boundaries? Or، is it a sub-discipline of political sciences? Is it an interdisciplinary field of study? Specialization of sciences، the importance of the issues of the Islamic Revolution and its role in the private and collective life of communities show the necessity of answering the questions. Thus، the present paper elaborates on the following points:
1.drawing the existing situation and the capacities of the Islamic Revolution in Iran،
2.depicting the ideal condition of this field،
3.the present and the future vacuums and needs of doing research in this field،
4.the challenges and barriers limiting the development of the field،
5.strategies and programs suggested for the improvement of the field.