Skip to main content
فهرست مقالات

بازار در تمدن اسلامی

نویسنده:

(32 صفحه - از 67 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : بازار ، اسلامی ، صنف ، محتسب ، حرفه ، فروشندگان ، شهر ، قیمت ، تجار ، تقاضا

خلاصه ماشینی:

"این تعالیم و وظایف از مقدرات معمول و متعارف میان خود صاحبان حرف اخذ می‌شد و محتسب در شناخت خود نسبت به بی عیب و نقص بودن کار و کمال آن بر عرف جاری در میان اهل صنف و روشهایی که پیروی از آن در انجام آن حرف لازم بوده و نیز حرام و حلال شمردن آنچه پیشه‌وران باید بدان بپردازند، اتکا می‌کرد. در بسیاری اوقات اعضای یک صنف بر نرخ معینی که ضامن حفظ منافع آنان بود، اتفاق می‌نمودند (الشیخلی، بی‌تا، ص84) توجه به بهداشت پاکیزگی کالای تولید شده و وسایل تولید و کارگاهها نیز مورد توجه قرار داشت و حفظ نظافت در هر چیز برای اهل اصناف ضروری و واجب بود. در این زمان مبارزات بازاریان در شهرهای دیگر مانند اصفهان، شیراز و مشهد و به خصوص شهر رشت که زیر سلطه روسها بود نیز ادامه داشت و بازاریان با بستن بازارها و تظاهرات دسته جمعی اعتراض خود را به استعمار خارجی و استبداد داخلی اعلام داشتند (احمد اشرف، بی‌تا، ص116). ولی بشمار آوردن حسبه به عنوان سازمانی که به طور کامل از بیزانسیان اقتباس گردیده نظریه‌ای است که مستند بر دلایل قوی نیست، خصوصا آنکه نظارت بر بازارها، پیش از ارتباط یافتن اعراب با میراث بیزانس، در میان آنان معمول بوده است؛ زیرا چنانکه گذشت، پیامبر(ص) و خلفای راشدین یا خود بدان می‌پرداختند یا کسانی را ره نیابت از طرف خود بدان می‌گماشتند، (الشیخلی، بی‌تا، ص117)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.