Skip to main content
فهرست مقالات

توسعه فرهنگی و برنامه ریزی رسانه آموزش دینی در ایران

نویسنده:

(16 صفحه - از 157 تا 172)

کلید واژه های ماشینی : برنامه، ارزشیابی، برنامه‎ریزی، دینی، برنامه‎ریزی کتابهای درسی دینی، برنامه‎ریزی درسی، توسعه فرهنگی، دفتر برنامه‎ریزی و تألیف کتب، برنامه‎ریزی آموزشی، دفتر برنامه‎ریزی و تالیف کتب

خلاصه ماشینی:

"12) پوفام (Popham) و بیکر (Baker) از یک مدل چهار مرحله‌ای هدف – مرجع حمایت کرده‌اند: «1- مشخص کردن هدفهای عینی 2- سنجش مقدماتی 3- آموزش 4- ارزشیابی»(سیلور، 1372، ص 47 و 48) کتاب درسی دینی مهمترین رسانه آموزش دینی فرآیند یاددهی و یادگیری در سیستم آموزشی از عوامل متعددی تاثیر می‌پذیرد که از جمله می‌توان به خانواده، معلم، کتاب، گروه همسالان اجتماع و وسایل ارتباط جمعی اشاره داشت، اما هنگامی که بجز کتاب درسی، مواد درسی دیگری موجود نباشد و هنگامی که سایر رسانه‌های در مورد علایق فراگیران رقابتی با کتاب درسی ندارند، در آن صورت کتاب درسی نقش محوری را به عنوان مهمترین رسانه آموزشی در طرح برنامه درسی پیدا خواهد کرد و برنامه‌ریزی این رسانه‌ نقشی ویژه و اساسی در برنامه آموزشی می‌یابد و این مسئله همان واقعیتی است که امروزه در کشور ما رخ داده است. اما درخصوص برنامه‌ریزیهای مربوط به کتب درسی به علت مشکلات متعددی که وجود دارد، این امر به طور متمرکز صورت می‌پذیرد و با تالیف کتابهایی واحد برای مناطق مختلف جغرافیایی ایران که دارای تنوع فرهنگی بسیار زیادی می‌باشند، کمتر به نیازهای محلی و کمیت و کیفیت امکانات و شرایط موجود توجه شده است و حال آنکه باید زمینه‌هایی را فراهم آورد تا بخشی از محتوای درسی کتابها متناسب با نیازها و شرایط فرهنگی مناطق مختلف تهیه گردیده و از امکانات موجود محلی حداکثر استفاده به عمل آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.