Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت زنجیره تأمین: بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی و ابزارهای الکترونیکی

نویسنده:

(18 صفحه - از 39 تا 56)

کلیدواژه ها :

تجارت الکترونیک ،زنجیره تأمین ،مدیریت الکترونیکی زنجیره تأمین ،لجستیک الکترونیکی

کلید واژه های ماشینی : مدیریت زنجیره تأمین، اطلاعات، زنجیره تأمین، الکترونیکی، زمینه مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی، مفهوم مدیریت زنجیره تأمین، اینترنت، سیستم، فرآیند، فرآیند زنجیره تأمین

زنجیره تأمین شبکه‌ای از سازمانها را در بر می‌گیرد که از طریق ارتباطات بالادستی و پائین‌دستی با یکدیگر در ارتباط هستند.این زنجیره مجموعه‌ای از فعالیتها و فرآیندهایی را به‌ منظور ایجاد ارزش در یک کالا یا خدمت از ابتدا تا زمانی که بدست مشتریان برسد،شامل‌ می‌گردد.امروزه به منظور افزایش توانمندی در امر رقابت،سازمانها نیازمند توسعه روابط خود با دیگر سازمانها در یک شبکه گسترده می‌باشند.این ارتباط مداوم و از بالا به پائین بر مفهوم‌ مدیریت زنجیره تأمین تأکید دارد.مدیریت زنجیره تأمین دربردارنده مدیریت ارتباط رو به بالا و رو به پائین در بین سازمانها به منظور ایجاد ارزش ویژه برای مشتریان می‌باشد.به طور کلی‌ فلسفه مدیریت زنجیره تأمین در این امر نهفته است که عملکرد کلی یک مجموعه زنجیره‌ تأمین زمانی افزایش پیدا می‌کند که عملکرد تمامی سازمانهای مرتبط با این فرآیند در مقایسه‌ با عملکرد تک‌تک هریک از سازمانها بهینه گردد. به منظور دستیابی به هماهنگی و انسجام تمامی سازمانهای مرتبط در زنجیره تأمین، اطلاعات امری ضروری به حساب می‌آید. پیشرفتهای دهه‌های اخیر در زمینه فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی این انسجام‌ و همکاری را تسهیل نموده و انسجام مجازی بین سازمانهای زنجیره تأمین را فراهم آورده‌ است.بر این اساس با توسعه مفاهیمی از قبیل اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری،مدیریت‌ زنجیره تأمین به صورت سیستم‌های الکترونیکی زنجیره تأمین درآمده است و ادغام دو مفهوم‌ مدیریت زنجیره تأمین و اینترنت،انجام تصمیم‌گیری در این فرآیند را با استفاده از اطلاعات به‌ موقع و ارتقاء همکاری بین بخشهای این شبکه تسهیل نموده است. در این مقاله به بررسی مفاهیم زیربنایی مدیریت زنجیره تأمین به صورت سنتی و توسعه‌ این مفاهیم با استفاده از فناوری اطلاعات و در عرصه اینترنت و تجارت الکترونیک اشاره شده‌ و تأثیر اینترنت و تجارت الکترونیک بر توسعه مفهوم مدیریت زنجیره تأمین مورد بررسی قرار گرفته است.در پایان به ارائه یک مدل اجرایی در زمینه مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی‌ پرداخته شده که در آن به مکانیزمهای فرآیند زنجیره تأمین که از طریق آنها وظایف مختلف‌ سازمانی با یکدیگر منسجم و هماهنگ می‌گردند،تأکید دارد.

خلاصه ماشینی:

"فلسفه مدیریت زنجیره تأمین در این امر نهفته است که عملکرد کلی یک مجموعه زنجیره‌ مدیریت زنجیره تأمین و اینترنت،انجام تصمیم‌گیری در این فرآیند را با استفاده از اطلاعات به‌ و تأثیر اینترنت و تجارت الکترونیک بر توسعه مفهوم مدیریت زنجیره تأمین مورد بررسی قرار به منظور دستیابی به چنین هدفی یک سیستم سازمانی می‌بایست جریان‌ اطلاعات و مواد خام مورد نیاز برای تولید و ارائه محصولات را هماهنگ گرداند. فرآیند جریان مواد خام،اطلاعات و تأمین مالی مورد نیاز در زنجیره ارزش افزوده را مدیریت‌ برای مدیریت زنجیره تأمین در نظر گرفته شده است که عبارتند از:1)ارائه محصولات مناسب‌ در زمینه ایجاد ارزش افزوده در فرآیند زنجیره تأمین می‌بایست انجام گیرد در شکل شماره 1 کسب و کار الکترونیک داشته است بطوری که تمامی فرآیند زنجیره تأمین از تأمین مواد اولیه‌ امر نهفته است که لجستیک زیرمجموعه‌ای از مدیریت زنجیره تأمین به شمار می‌رود و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بهتر در فرآیند زنجیره تأمین باشد و این دانش خود می‌تواند نتیجه‌ اشتراک دانش:اینترنت نه‌تنها اطلاعات را بین اعضای زنجیره تأمین به اشتراک می‌گذارد به کارگیری و توسعه اینترنت در فرآیند مدیریت زنجیره تأمین مزایای بسیاری را برای‌ مبتنی بر اعتماد بین اعضای زنجیره تأمین و مزایای استفاده از اینترنت در این فرآیند می‌توان‌ بر این اساس بررسی‌های اجرایی که در زمینه مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی انجام‌ این اطلاعات شامل زمان و سطح موجودی کالایی است که از طریق فرآیند زنجیره‌ افزایش اعتماد و جو همکاری بین اعضای فرآیند زنجیره تأمین می‌تواند سازمان‌ها را در رسیدن‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.