چکیده:
هویت دانشجو و دانشگاه، عنصر مهمی در کیفیت تأثیرگذاری دانشگاه برجامعه و دستیابی به آرمانها و اهداف انقلاب
اسلامی و کشور میباشد. شناخت دقیق هویت دانشجویی و آفات و آسیبهای آن؛ هم در فعلیت بخشیدن به آن هویت مؤثر
است و هم لازمهی مدیریت صحیح محیطهای دانشجویی است. فقدان هویت دانشجویی در جوانان دانشجو نوعی انحراف در
دانشگاههاست، همان گونه که انحراف در هویت دانشجویی نوع دیگری از انحراف دانشگاهی به حساب میآید. در این مقاله
هویت مطلوب دانشجویی با برشمردن عناصر آن بررسی شده است و ضمن برشمردن هریک از عناصر هشتگانهی مؤثر در
موضوع، به برخی آفات و آسیبهای آن مؤلفه اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
اسلامی شدن دانشگاه، که آرمانی از ابتدای انقلاب اسلامی بوده و جنبش نرمافزاری و نهضت تولید علم، که هماکنون به عنوان هدفی استراتژیک و دانشگاهی پیش روی محافل علمی قرار دارد و میزان دستیابی به این هدف، سهم کشور ایران را در مدیریت آیندهی جهان در سیر جهانی شدن مشخص میکند، همه در گرو انجام صحیح وظایف دانشجویان در پرتو برخورداری از هویت مطلوب دانشجویی و فعلیت هویت دانشگاهی است.
حتی اگر دانشجو فاقد اطلاعات لازم و آگاهی درون رشتهای و برون رشتهای باشد یا مبادی تصوری و تصدیقی رشتهی خود را نداند، هرگز نمیتواند توجه به تغییرات پیدا کند و یا به دنبال تغییر یا تغییرات فرضی باشد، لذا قادر به یافتن مجهول و سؤال نیست، تا چه رسد به یافتن پاسخها و گشودن راهی نو در دانش و گستراندن مرزهای علم و تحقق جنبش نرمافزاری!
برای تقریب به ذهن این عنصر شکلدهنده به هویت دانشجو، به نمونهای دیگر از نهادهای نمادین یک کشور اشاره میشود: شهروندان کشورها در بدو ورود به کشوری دیگر، قبل از هر چیزی، فرودگاه و کارکنان و مردم آن کشور در فرودگاه را مشاهده میکنند، اولین نگاهی که در ذهن شهروندان خارجی نسبت به آن کشور شکل میگیرد حاصل چگونگی فرودگاه، کارکنان آن و مردم مستقر در فرودگاه است، مثلا اولین بار که نگارنده در فرودگاه شهر ریاض عربستان توقف نمود، یک دیدگاه خاص نسبت به کشور عربستان در ذهن ذهنش ایجاد شد، این نگرش آغازین نسبت به یک کشور و ملت، غالب اوقات ثابت و باقی میماند و در سایر تعاملها و مشاهدات شهروندان کشورهای خارجی از کشور دیگر تأثیر گذاشته و تقویت میشود، بنابراین فرودگاه و کارمندان فرودگاه از این لحاظ جنبهی نمادین دارند، اگر چه ممکن است نه حق و نه واقعی باشد.
اگر این هویت اجتماعی معنیدار از دانشجو گرفته شود، بسا دانشجوی دختر و پسر به همان دختر و پسرغیر دانشجویی که در خارج از محیط دانشگاه و فارغ از معنویت علم و آگاهی دچار رابطهی نامشروع هستند تبدیل شوند.