Skip to main content
فهرست مقالات

آموزه های مذهب شیعه و اقتدار نظام سیاسی

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 145 تا 166)

کلیدواژه ها :

قدرت ،ولایت فقیه ،امر به معروف و نهی از منکر ،حکومت ،عزت ،انتظار ،اقتدار ،افتخار ،رهبری الهی

کلید واژه های ماشینی : اقتدار، اقتدار نظام سیاسی، شیعه، نظام سیاسی، امام، حکومت، آموزه‌های مذهب شیعه و اقتدار، مذهب شیعه و اقتدار نظام، قدرت، مردم

جامعه‌ی بشری برای پیمودن راه سعادت و رسیدن به قله‌ی کمال، نیازمند یک نظام سیاسی است که برپایه‌ی عدل و دستورات الهی بنا شده باشد و با اقتدار به اجرای احکام، همت گمارد. شیعه رهبری را امری الهی می‌داند و در زمان حضور به رهبری امام معصوم و در زمان غیبت ، به امامت فقیه جامع‌الشرایط ایمان دارد؛ و در انتظار مصلح بزرگ جهانی بسر می‌برد و برای فراهم کردن مقدمات ظهور می‌کوشد، و حکومت را تنها وسیله‌ای برای خدمت به بندگان خدا و اجرای عدالت، ارزشمند می‌شمارد. آموزه‌های این مذهب که کارگزاران و رعیت را، به خود باوری می‌خواند و با ایجاد حس مسؤولیت و نظارت عمومی، به دور از هرگونه اختلاف شکننده و تنازع، به تلاش وا می‌دارد و مردم را به پیروی آگاهانه و از روی بصیرت دعوت می‌کند؛ سبب تقویت نظام سیاسی و اقتدار آن خواهد شد.

خلاصه ماشینی:

"اما هیچیک مانند تعلیماتی که در این موضوع در مکتب اهل بیت آمده، سازندگی و اقتدار بخشی ندارد، چه اینکه همه منتظر مصلحی هستند که خود به اصلاح جهان می‌پردازد و دیگران فقط از مزایای آن استفاده می‌کنند؛ یا رهبری است که از خصوصیات او و یاران او اطلاعی در دست نیست یا بعدا متولد می‌شود و بر اساس مشیت الهی تصمیم می‌گیرد. وسیله بودن حکومت در آموزه‌های شیعه، «حکومت» بعنوان یک وسیله برای رسیدن به یک هدف عالی‌تر مورد توجه است، ابن عباس می‌گوید: در منزل ذیقار علی علیه‌السلام را دیدم که مشغول تعمیر کفش کهنه‌ی خویش است (در زمانی که حاکمیت بر جهان اسلام داشت) ، رو کرد به من و فرمود: «این کفش چند می‌ارزد؟» گفتم: ارزشی ندارد. [1] ه‍ ـ در داستان کربلای سیدالشهداء علیه‌السلام، عصر روز تاسوعا دشمن فرمان حمله می‌دهد و سپاه یزید برای حمله به خیام حسینی آماده می‌شوند، آن حضرت شب را مهلت می‌گیرد و در آن شب با همه‌ی یارانش اتمام حجت می‌کند تا کسی ناخواسته و ناآگاهانه در معرکه قرار نگیرد؛ لذا یاران را جمع می‌کند و حادثه‌ای را که فردا پیش می‌آید برای آنها شرح می‌دهد و برای آنان که اندک تردیدی دارند زمینه‌ی انتخاب فراهم می‌کند و می‌فرماید: «هذا اللیل فاتخذوه جنه فان القوم انما یریدوننی ولو قتلونی لم یلتفتوا الیکم و انتم فی حل وسعه»[2]؛ «این شب را پوشش قرار دهید (از تاریکی شب استفاده کنید و جان خود را برهانید این مردم قصد کشتن مرا دارند، اگر مرا به شهادت برسانند متوجه شما نمی‌شوند و شما آسوده خواهید بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.