چکیده:
توسط دانشجویان مؤثر میدانند. 92/6 درصد از دانشجویان فن شیوایی بیان اساتید را مهم میدانند. 75/6 درصد از دانشجویان معتقدند که اساتید باید در برگزاری امتحان جامع و دقیق پایان ترم خیره باشند. 86/9 درصد از دانشجویان معتقدند که اساتید باید در برگزاری امتحان جامع و دقیق پایان ترم خیره باشند. 69/8 درصد از دانشجویان معتقدند که زمان شروع و پایان کلاس مطابق برنامهی آموزشی و ارزشیابی موثر است. 85 درصد از اساتید معتقدند که زمان شروع و پایان کلاس مطابق برنامهریزی آموزشی در ارزشیابی موثر است. 78/8 درصد از اساتید،ارتباط صمیمانهی دانشجو با استاد را عامل مهم در ارزشیابی میدانند. 85/2 درصد از دانشجویان،ارتباط مستمر استاد با دانشجو را عامل مهم در ارزشیابی میدانند.در مقیاس پنج درجهای لیکرت تنظیم شده است.برای برآورد روایی پرسشنامه از روش محتوایی استفاده شده و اعتبار پرسشنامه از طریق ضریب القای کرونباخ 92%بدست آمده است.تجزیه و تحلیل آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته و نتایج به دست آمده به شرح زیر میباشد: 61/3 درصد از اساتید معتقدند که همهی دانشجویان میتوانند اساتید را ارزشیابی نمایند. 76/9 درصد از اساتید معتقدند که اساتید باید توسط مدیر گروه ارزشیابی شوند. 62/6 درصد از اساتید معتقدند که نتایج ارزشیابی باید در اختیار مدیر گروه قرار گیرد. 79/6 درصد از دانشجویان معتقدند که نتایج ارزشیابی باید در اختیار مدیر گروه قرار گیرد. 68/2 درصد از اساتید معتقدند که نتایج ارزشیابی باید بعنوان یکی از ملاکهای افزایش حقوق در نظر گرفته شود. 75/2 درصد از دانشجویان معتقدند که نتایج ارزشیابی باید صرفا برای اصلاح روشهای تدریس بکار رود. 92/6 درصد از اساتید معتقدند که مطرح نمودن مطالب علمی جدید و ایجاد موقعیت تفکر برای دانشجویان مهم است. 97 درصد از دانشجویان معتقدند که تسلط بر موضوع درسی توسط استاد بسیار مهم است. 91/3 درصد از اساتید اعتماد به نفس اساتید را در ارزشیابی آنانهدف پژوهش حاضر،بررسی دیدگاهای دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،شیراز و زرقان در مورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بوده است.روش تحقیق توصیفی پیمایشی است.جامعهی آماری،کلیهی دانشجویان(19791 نفر) شاغل به تحصیل کلیهی رشتهها و کلیهای اساتید(944 نفر)تمام وقت و نیمه وقت و حق التدریس و بورسیهی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت،شیراز زرقان در سال تحصیلی 1384-1383 بوده است.نمونهگیری بصورت طبقهای متناسب با حجم بوده است که 160 نفر از اساتید و 1700 نفر دانشجو انتخاب شدند.ابزار تحقیق، پرسشنامهی تحقیق ساخته بوده که پرسشهای آن بصورت بسته پاسخ
خلاصه ماشینی:
(خیر،محمد 0831) (احرامپوش،محمد حسین و مظلومی،سعید و کلانتر،مهدی)(9731) طی تحقیقی به این نتیجه رسیدهاند که مهمترین خصوصیات یک استاد خوب از نظر دانشجویان به ترتیب عبارتند از: 1-احترام به دانشجو 2-داشتن علم به موضوع تدریس 3-داشتن طرح درسی 4-داشتن اعتقادات مذهبی و رعایت عدالت و همچنین برطبق نتایج به دست آمده بین ضرورت حضور و غیاب در کلاس و مقطع تحصیلی و بین ضرورت امتحان کوئیز و مقطع تحصیلی،ارتباط آماری معناداری وجود داشته است.
مطلق،محمد اسماعیل و دیگران(9731)در طی تحقیقی با عنوان بررسی نظرات اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به ارزشیابی استاد در سال 8731 به این نتایج دست یافتند: الف)39/3 درصد از اساتید معتقدند که ارزشیابی در دانشگاه مهم است.
با توجه به یافتههای تحقیق 86/2 درصد از اساتید و 57/2 درصد از دانشجویان معتقدند که نتایج ارزشیابی باید صرفا برای اصلاح روشهای تدریس بکار رود.
7-آیا در ارزشیابی استاد،رعیات اصول و قوانین آموزشی توسط او بیشترین دخالت را دارد؟ با توجه به یافتههای تحقیق،مشخص گردید که 96/8 درصد از دانشجویان معتقدند که زمان شروع و پایان کلاس مطابق برنامهی آموزشی توسط استاد در ارزشیابی او موثر است.
از یافتههای تحقیق در مقایسهی نظرات اساتید و دانشجویان؛در خصوص نتایج ارزشیابی در چه مواردی باید مورد استفاده قرار گیرد؟چنین بر میآید که اساتید معتقدند که نتایج ارزشیابی باید صرفا برای اصلاح روشهای تدریس بکار رود و جالب اینکه دانشجویان نیز بر همین نظر اعتقاد دارند که نتایج ارزشیابی باید صرفا جهت اصلاح روشهای تدریس بکار رود و نکتهی قابل ذکر این است که هر دو گروه حداقل نمره را به این گزینه دادهاند که نتایج ارزشیابی باید بعنوان یکی از ملاکهای افزایش حقوق در نظر گرفته شود.