خلاصه ماشینی:
لذا در یک بررسی محیطی و رفتاری که در طول هشت سال دفاع مقدس به انجام رساندهام و در این دوران با افراد مختلف (در گروههای سنی متفاوت و از شهرهای گوناگون میهن اسلامی) آشنایی پیدا کردم، همواره به این نکته فکر میکردم که با توجه به ویژگیهای خاص جبهه و جنگ و مخاطراتی که برای انسان به وجود میآید، چرا چنین سطح گسترده و همه جانبهای را داشتند؟ ایجاد همچنین موقعیتی عموما تحت تأثیر پارامترهای متفاوتی به انجام میرسد.
وجود شرایط روحی، روانی و انگیزشی فوق در رزمندگان اسلام سبب گردید تا نه تنها مشارکت گستردهتر افراد بسیجی و آحاد مختلف ملت ایران حضور فعال، مداوم و پایدارتری را در جبهههای جنگ داشته باشند، بلکه برخی از اهداف نظام سیاسی که مورد نظر و مطلوبیت حضرت امام بود به گونه شایستهتری تأمین گردد.
تاریخ سرزمین که نشانگر دلاوریها و مردانگیها و خون دادنها در جهت حفظ نوامیس ملی و خاکی این مردم است، همواره شاعران و نویسندگان را به ستایش و اعجاب واداشته است تا مرگ را که وحشتناکترین پدیدههاست در دفاع و همیت از روح وطن پرستی به شیرینی نوشیدن شربت تعبیر کنند و «فردوسی شاعر بزرگ و صاحب اثر حماسی ایران زمین را میبینیم که با شناخت فرهنگ چند هزار ساله این ملت از پس قرون فریاد بر میآورد که: چـو ایـران نباشـد تن مـن مباد بدین بوم و بر زنده یک تن مباد و این خون وطن پرستی است که تا عصر انقلاب و جنگ تحمیلی همچنان در عروق شهامت این ملت جاری بوده و فریاد خونین طپش قلب این نسل خواستار رهایی از اسارتهای خویش و بیگانه را در قاب فریاد اعتراض به هر ستم و ستم پذیری و ستم کاری به تصویر کشید تا همگان در مقابل عظمت پایداری و پایمردی ملتی چنین با مایهگیری از دو فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی با دیده تحیر و اعجاب بنگرند.