چکیده:
دو واژه، که درباره آنها در قرآن و سنت پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله و پیشوایان معصوم علیهمالسلام بسیار سخن به میان آمده، واژههای دنیا و آخرت است. در آیات و روایات از
یک سو، به شدت از دنیا مذمت شده است. از سوی دیگر، خداوند برای مظاهر دنیا مانند زمین و آسمان، شب و روز، خورشید و مانند اینها تا آنجا ارزش
قایل شده است که در آیات مختلف به آنها سوگند یاد کرده است. در میان دانشمندان نیز درباره دنیای مذموم آرا و تفاسیر گوناگونی وجود دارد. در ارتباط با
رابطه دنیا و آخرت نیز روایات از یک سو، رابطه آن دو را به منزله رابطه مشرق با مغرب میدانند که به هیچ وجه قابل جمع نیستند. از سوی دیگر، دنیا را به
عنوان مزرعه آخرت میدانند. در این زمینه نیز میان دانشمندان اختلافنظر است. در این نوشتار برآنیم که علاوه بر بررسی موضوعات مزبور، به صورت گذرا
به دیدگاه اسلام درباره دنیای مذموم، جایگاه معاد در عهد عتیق، عهد جدید و قرآن، برخی آثار تربیتی ایمان به معاد، پارهای از عواقب شوم انکار آن و در
نهایت، به رابطه دنیا با آخرت از چشمانداز اسلام بپردازیم.
خلاصه ماشینی:
نگاهی گذرا به دنیا و آخرت در آیینه آیات و روایات حسین فقیه چکیده دو واژه، که درباره آن ها در قرآن و سنت پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله)و پیشوایان معصوم(علیهم السلام) بسیار سخن به میان آمده، واژه های دنیا و آخرت است.
در این نوشتار برآنیم که علاوه بر بررسی موضوعات مزبور، به صورت گذرا به دیدگاه اسلام درباره دنیای مذموم، جایگاه معاد در عهد عتیق، عهد جدید و قرآن، برخی آثار تربیتی ایمان به معاد، پاره ای از عواقب شوم انکار آن و در نهایت، به رابطه دنیا با آخرت از چشم انداز اسلام بپردازیم.
آنچه به عنوان فنا و زوال دنیا و تشبیه آن در قرآن به انفال: 42 صافات: 6 / فصلت: 12 / ملک: 5 کهف: 46 ص: 27 / ابراهیم: 19 تین: 1ـ 3 / عادیات: 1و2 / شمس: 1و2 / لیل: 1و2 گیاهی که در اثر باران از زمین سر می زند و رشد می کند و سپس زرد و خشک می گردد و تدریجا از بین می رود، آمده، در حقیقت برای بالا بردن ارزش انسان است; یعنی انسان ها نباید منتهای آرزوی خود را امور مادی قرار دهند.
خلاصه این که، همان گونه که اصل توحید اجازه نمی دهد که ما با چشم بدبینی به دنیا و جهان مادی نگاه کنیم، اصل معاد و اخلاق اسلامی نیز ایجاب می کند که هدف اعلی و غایت آمال انسان بالاتر از دنیا و مادیات باشد.