خلاصه ماشینی:
"R. Kurz,Swiss NATIONAL DEFENCE,Federal Military Department (2)-علی رغم اینکه در تعریف جذب کوشش وسیعی انجام شده ولی منبعی معتبر به دست نیامده است و احتمال میرود اولا به دلیل نو بودن پدیده جذب و ثانیا اطلاق خاص این واژه به بسیج و ارتش بیست میلیونی باشد که تاکنون تعریف نظری و تئوریک درباره آن به عمل نیامده است،لذا به ناچار تعریف فوق از سوی مؤلف صورت گرفته است.
این واقعیت را با یک مثال ساده میتوان نشان داد:جاذبهای که بین آهنربا «جاذب»و برادههای آهن یا فلزات و دیگر مواد جذب شونده«مجذوب»وجود دارد نشان میدهد که اولا آهنربا قابلیت و قدرت جذب کنندگی دارد،ثانیا هرعنصری که بطرف آهنربا کشیده میشود خاصیت جذب شوندگی دارد،ثالثا عامل جذب که همانا میدان مغناطیسی است برای کشش و گرایش جاذب و مجذوب لازم است،و هرگاه یکی از سه عنصر فوق خواص مذکور را دارا نباشد،جاذبه صورت نمیگیرد.
جذب نیروهای مردمی نیز از این قانون مستثنی نیست،اگرچه مقایسه جذب بین آهنربا و انسان و بطور کلی بین موجودات زنده و غیر زنده ممکن است صحیح نباشد، ولی هرگاه بخواهد گرایش و تمایل بین افراد بوجود آید،ضرورتا بایستی جاذب قابلیت و قدرت جذب کردن را داشته باشد؛ولی آز آنجایی که قابلیت جذب افراد نسبت به یکدیگر و یا فرهنگی نسبت به فرهنگ دیگر و...
اگر انسان بدیها را در نفس خویش پرورش دهد رفته رفته جذب شوندگی را از دست خواهد داد تا جایی که به شر محض برسد و در این صورت دیگر هیچ جاذبی نمیتواند آنرا جذب کند برای همین است که رسول خدا«ص»و ائمه اطهار علیهم السلام که قابلیت تام و جاذبیت کامل دارند نتوانستند همه افراد را جذب کنند یعنی جاذب قدرت عالی دارد، ولی مجذوب خاصیت کشش به سوی آنرا ندارد."