چکیده:
خانواده اولین واحد تشکیلدهنده اجتماع است. خداوند اولین انسان سمیع و بصیر را، که به عنوان پیامبر و پدر همه انسانها در
زمین تمکن داد، برایش همسری تعیین کرد. آنها نخستین هسته اصلی خانواده را به وجود آوردند و به تدریج زمین را آباد
ساختند و مردان و زنان بسیاری در زمین پراکنده شده، کارها را تقسیم کردند. خانواده اصالت پیدا کرد و هر فرد برای بقای خود و
نوع، وظایف خاصی عهدهدار گردید. هرقدر جمعیت کره زمین زیادتر شد، شکل زندگی و خانواده تغییرات عمیقتری پیدا کرد و
نیازهای انسان بیشتر و متنوعتر شد. نیاز غریزی و گرایش به سوی جنس مخالف همیشه و در تمام موجودات وجود داشته
است. اما ادیان الهی و در نهایت، اسلام به این نیاز تقدس بخشیدند. انسان علاوه بر بیماریهای جسمی، ناراحتیهای روانی هم
دارد. یکی از راههای یافتن آرامش و سلامت بهتر روان، اقدام به یافتن همسر و تشکیل خانواده است.
خلاصه ماشینی:
"به قول جلالالدین رومی: بهر آن میل است از ماده ز نر تا بود تکمیل کار همدگر میل اندر مرد و زن حق زان نهاد تا بقا یابد جهان زین اتحاد مطالعه تاریخ اجتماعی ملتها و تاریخ ادیان، تحولات و تغییرات خانواده و همسرگزینی را برای ما شرح میدهد، که این امر مقدس همسرگزینی چگونه دچار دگرگونیهای نفرتانگیز شده، زنان غالبا به عنوان وسیلهای در دست مردان یا همچون کالا خرید و فروش شدهاند.
علامه طباطبائی در زمینه حقوق زن در ملل گوناگون و از جمله تمدن غرب، بحث مفصلی در جلد چهارم تفسیر شریف المیزان (دوره چهل جلدی) دارند که به اختصار به آن اشاره میشود: عمل ازدواج از اصول کارهای اجتماعی است و ازدواج از بدو پیدایش بشر بوده و هریک از دو انسان (مرد وزن) مجهز به دستگاههای خاص خلقت برای ازدواج هستند و تمام احکام مربوط به حقوق مرد و زن و ارث و مهریه و طلاق بر اساس همین اصول است.
در سوره «نساء» پس از اشاره به روشهای سوء گذشتگان، غرض از تشریع احکام گذشته و مصالح آنها را یاداوری میکند و مردم را به روش زندگی انبیا و اولیا و حذف ناهنجاریها رهنمون میشود و اشاره میکند: کسانی که از شهوات پیروی میکنند، میخواهند که شما بلغزید (به انحرافی عظیم مبتلا شوید) و منظور آنان هتک حرمت حدود الهی است؛ مثل زنا و ارتباط با زنانی که اسلام ازدواج با آنان را برای همیشه حرام کرده است."