Skip to main content
فهرست مقالات

فراغت، تحرک و خلاقیت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اوقات فراغت ، جوانان ، روانی ، اضطراب ، دانش‌آموزان ، درصد جوانان ایرانی اوقات فراغت ، ذهنی ، بهداشت‌روانی ، اختلال ، اوقات فراغت به فعالیت موظفی

خلاصه ماشینی:

"نتایج این تحقیق هم‌چنین نشان می‌دهد که 5/54 درصد جوانان کشور معتقدند اوقات فراغت در پرورش فکر و افزایش‌ معلوماتشان در حد«زیاد»و«خیلی زیاد»مؤثر است و 6/60 درصد نیز عقیده دارند که اوقات فراغتشان به میزان«زیاد»و «خیلی زیاد»موجب آرامش‌خاطر آن‌ها می‌شود. شایستهء ذکر است که رفتن به گردش و تفریح یکی از برنامه‌های جذاب برای جوانان در گذراندن اوقات فراغت‌ است،به گونه‌ای که 1/88 درصد آن‌ها در زمان فراغت به‌ گردش و تفریح می‌روند و اکثر این افراد(7/41 درصد)رفتن‌ به دامان طبیعت را انتخاب می‌کنند. فقدان حد اقلی از اوقات فراغت در زندگی روزمره،ولو ساعتی یا کم‌تر از ان،باعث افزایش اضطراب و فشار روانی شده، زمینهء اختلال در قوای حسی و ادراکی را فراهم می‌کند و فرد در تفکر مولد و خلاق با مشکل جدی مواجه می‌گردد. تحقیقات انجام شده در زمینهء ویژگی‌های افراد خلاق‌ (سیسک،1985)نشان می‌دهد که آنان علاوه بر این که از هوشی‌ سرشار،صداقت،صراحت و انعطاف‌پذیری برخوردارند،از اوقات فراغت خود حد اکثر بهره را گرفته،با آزاداندیشی و تفکر واگرا مسائل مختلف را بررسی می‌کنند و به راه‌حل‌های نو دست‌ می‌یابند. بنابراین با در نظر گرفتن حساسیت، اهمیت و نقش حیاتی اوقات فراغت،ضروری‌ است و با تهیه و تنظیم برنامه‌های جامع آموزشی‌ از طریق همکاری مشترک اولیا و مربیان و اتخاذ روش‌های مناسب،ضمن توجیه‌ دانش‌آموزان و ایجاد نگرش مثبت در آن‌ها نسبت به ارزش و اثرات مثبت اوقات فراغت و برانگیختن رغبت و انگیزه در حسن بهره‌وری‌ و بارورسازی این فرصت‌ها،در زمینهء پیشگیری از هر گونه آسیب‌پذیری در ایام‌ فراغت،تدابیر لازم را اندیشید."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.