چکیده:
هدف: بررسی حاضر به منظور ارزیابی فراوانی اختلال های رفتاری در میان کودکان خانواده های تک فرزند و چندفرزند انجام شده است.
روش: برای ارزیابی فراوانی این اختلال ها 837 دانش آموز مدارس ابتدایی شهر تهران شامل 422 کودک تک فرزند و 415 کودک چند فرزند از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای مورد بررسی قرار گرفتند. پرسش نامه علائم کودکان (CSI-4) را پدران و مادران، همچنین آموزگاران برای هر دانش آموز به طور جداگانه تکمیل کردند. داده های پژوهش به کمک آزمون های آماری خی دو و رگرسیون اسمی تحلیل گردید.
یافته ها: این بررسی نشان داد که میزان فراوانی اختلال سلوک بر اساس گزارش پدران و مادران و اختلال کمبود توجه – بیش فعالی و سایر اختلال های رفتاری بر اساس گزارش آموزگاران در کودکان خانواده های چند فرزند به مراتب بیشتر از تک فرزند می باشد. همچنین بود یا نبود یکی از والدین در تفاوت اختلال های رفتاری یادشده بین کودکان تک فرزند و چند فرزند دخالت دارد. به طوریکه تعامل دو عامل تک فرزندی و تعداد والدین تغییر دهنده میزان فراوانی اختلال های مربوطه می باشد.
نتیجه: این باور که فراوانی مشکلات رفتاری در کودکان خانواده های تک فرزند بیشتر است، در این پژوهش تایید نشد
خلاصه ماشینی:
"جدول 3- توزیع فراوانی آزمودنیهای تکفرزند برحسب نوع اختلال، شمار والد، نمره خیدو و سطح معنیداری فرزند مبتلا تکفرزند سطح تحصیلات مادر نوعاختلال زیردیپلم فراوانی(%) بالاترازدیپلم فراوانی(%) معنیداری سلوک(پدر و مادر) 4(8/4) 7(1/2) 05/0 کمبود توجه- بیشفعالی (آموزگاران) 16(3/19) 46(8/13) 05/0 سایر اختلالهای رفتاری (آموزگاران) 18(7/21) 54(2/16) 05/0 برای اطمینان بیشتر از تعامل متغیرهای مخدوشکننده سطح تحصیلات مادر و نبود یکی از والدین از یکسو با متغیر تکفرزندی و اختلالهای رفتاری از سوی دیگر تحلیل رگرسیون اسمی1 بهکار برده شد (جدول5).
1 جدول4- ارزیابی تأثیر نبود یکی از والدین بر فراوانی اختلالهای رفتاری در کودکان تکفرزند فرزند مبتلا تکفرزند سطح تعداد والد اختلال تک والد فراوانی(%) دو والد فراوانی(%) معنیداری سلوک(پدر و مادر) 4(7) 8(2/2) 041/0 کمبود توجه- بیشفعالی (آموزگاران) 5(3/26) 50(8/13) 014/0 سایر اختلالهای رفتاری (آموزگاران) 16(28) 60(5/16) 034/0 تحلیل آماری نشان داد که تعامل دو متغیر سطح تحصیلات مادر و تکفرزندی در بروز سه اختلال رفتاری یاد شده بیشتر براثر سطح تحصیلات مادر بوده و عامل تکفرزندی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
گرچه بررسی زیادی در زمینه دخالت سطح تحصیلات مادر در اختلالهای رفتاری انجام نشده، اما چنانچه طبقه اجتماعی را مرتبط با تحصیلات مادر بدانیم، نقش تحصیلات مادر در فراوانی اختلالهای سلوک، کمبود توجه- بیش فعالی و نافرمانی قابل تبیین خواهد بود (وبستر- استراتون و دال، 1995؛ بیدرمن و فارون، 1996؛ هاندرن و مولن، 1997)."